Vembla, som erbjuder snabba hemleveranser av livsmedel, och elfordonsföretaget Vässla har ingått ett partnerskap på den svenska marknaden.

Partnerskapet innebär att Vembla väljer att använda sig av Vässlas helt elektriska cyklar, Vässla Bikes, för sin satsning på den så kallade dark store-marknaden.

Vässlas elcyklar levereras till Vembla enligt en löpande prenumerationsmodell.

Dark stores är en form av distributionslager där Vembla uteslutande hanterar blixtsnabba hemleveranser av livsmedel som beställts via nätet. Tack vare att lagerlokalerna placeras i stadskärnorna kan leveranstiderna hållas nere till 10-15 minuter.

Vembla väljer Vässla Bike för dark stores-satsning

Dark Stores-trenden är stor i USA och Europa, och nu växer även den svenska marknaden snabbt. Vembla är en av de aktörer som växer snabbast i Sverige och företaget etablerar för närvarande en ny dark store i centrala Malmö och i maj öppnar en ny dark store i Stockholm. Sedan tidigare har Vembla 3 dark stores i Stockholm. Den snabba tillväxten medför också tuff konkurrens om duktiga leveransbud. Då elcykeln är en viktig del av leveransbudens arbetsmiljö, har Vembla varit noggranna i sin analys kring vilken typ av elcykel de skulle använda i sin verksamhet.

– För att attrahera nya och behålla duktiga leveransbud är det avgörande för oss att kunna erbjuda bra arbetsvillkor, säger Malcolm Englund, Darkstores Operations Manager på Vembla. Med Vässla Bike får våra bud tillgång till en helt elektrisk cykel av premiumkvalitet som är såväl smidig som rolig att åka på. Våra bud är jättenöjda överlag, vilket innebär att många väljer att stanna hos oss.

En ytterligare fördel med Vässla Bike är miljöaspekten. Den är mycket viktig för Vembla och har varit central för Vässla sedan bolaget grundades.

– Partnerskapet illustrerar hur ett modernt företag som Vembla, med sitt nytänkande kan förändra en så traditionell marknad som livsmedelsmarknaden, utan att tumma på miljön, säger Sara Öskog, General Manager på Vässla Sverige. Istället integrerar man hållbarhet som en central del av företagets tjänster, och tar därmed även hänsyn till en av de viktigaste faktorerna för kunder och anställda.

Vemblas leveransbud hämtar ut sina elcyklar varje morgon. Efter arbetsdagens slut återlämnas cyklarna som kontrolleras och servas så att de är redo för nästa arbetspass. På så sätt kan Vembla se till att cyklarna förblir säkra att åka på och att leveransbuden kan arbeta utan att störas av avbrott.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>