Världsnaturfonden WWF optimerar givarrelationer och intäkter med bättre koll på sin data
Hem MILJÖ WWF optimerar givarrelationer och intäkter med bättre koll på sin data

WWF optimerar givarrelationer och intäkter med bättre koll på sin data

Publicerat av: Redaktionen

Som ett led i sitt arbete med att samla in pengar har WWF börjat använda sig av datormodeller.

Världsnaturfonden WWF optimerar givarrelationer och intäkter med bättre koll på sin data

Pengar som behövs.

Bestånden av vilda ryggradsdjur i genomsnitt har minskat med 68 procent mellan 1970 och 2016.

När mänsklighetens fotavtryck expanderar blir naturen och vilda djur lidande. I mer än sextio år har Världsnaturfonden (WWF) arbetat för att upprätthålla den naturliga världen till förmån för människor och vilda djur, och samarbetat med lokala och globala partners i hundra länder.

De senaste åren har organisationen tittat närmare på hur man använder sina kanaler för att säkerställa att basen av givare förblir aktiv, medveten och engagerad. För att göra detta måste WWF förstå vilka typer av givare de har, sannolikheten för vilka kanaler som givare kommer att använda och hur länge de kommer att förbli givare. Välgörenhetsorganisationen behövde förstå vilka konsekvenser donatorns livscykel skulle ha på lång sikt.

För detta skapades datamodeller för att förutsäga varje givares framtida donationer, vilket gör det möjligt för WWF att bättre avgöra när och hur man kan nå ut till en viss individ. Projektet har bedrivits i samarbete mellan WWF:s amerikanska kontor och SAS Institute.

– När vi började sätta ihop datamodeller och förstå människors unika transaktions- och kommunikationshistorik med oss, kunde vi bättre förutsäga vem som kommer att svara på olika typer av kampanjer, säger Mac Mirabile, senior analyschef på WWF i USA.

En av sakerna som WWF  har sett sedan integrationen av de nya datamodellerna är kvaliteten på givarinformationen i filen. Givarens kapacitet att öka sitt bidrag har ökat avsevärt. Ursprungligen fokuserade organisationen på hur många medlemmar som var registrerade, men detta var inte den mest meningsfulla datapunkten att överväga.

WWF började rikta in sig på människor som är mindre benägna att svara på viss utgående kommunikation, men när de gör det ger de mycket mer. Och eftersom dessa individer ger mer, tenderar de att vara mer lojala mot organisationen och mer benägna att uppgradera.

– SAS Institute har hjälpt oss att bli mer datadrivna i våra beslutsprocesser. Utan dataanalyserna skulle vi aldrig ha vuxit på samma sätt eller utökat vårt medlemsprogram och bli det etablerade varumärkena inom det ideella området som vi är idag, säger Mac Mirabile.

– Betydelsen av att hitta och utveckla moderna och innovativa verktyg i sin kommunikation med sina kunder och potentiella kunder blir allt viktigare. Det gäller inte bara för kommersiella aktörer utan gäller alla som vill bli och förbli relevanta i sina kontakter – det gäller även myndigheter och inte minst ideella organisationer. Kvalitet i kommunikationen från ideella organisationer är extremt betydelsefullt. Ett felaktigt eller feltajmat budskap kan få stora och långsiktiga konsekvenser. Det är fantastiskt roligt och en ära att ha fått hjälpa WWF att optimera sina kanaler för att utveckla kontakten med sina intressenter och att på så sätt kunna förstärka givarbasen, säger Thomas Karlsson, rådgivare inom customer experience, SAS Institute.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>