Nu räcker det inte att snacka om hållbarhet längre. Ett ökat tryck som börjar i konsumentledet ställer nya krav på tillverkande företag. Flexibla förpackningar, smarta etiketter och nya affärsmodeller behövs, skriver Colin Elkins, globalt ansvarig för lösningar till tillverknings- och processindustrin på IFS.
Alla vill ha hållbara och miljövänliga produkter, inte bara konsumenter, utan även återförsäljare som sätter press på tillverkarna. Det här innebär behov av teknik för att ge information om ursprung och innehåll för varor, färre tillsatser och en mängd andra lösningar som tillverkare behöver införa. Det här kan innebära en pionjäranda för processindustrin och i bästa fall även ökade intäkter. Förändringarna öppnar också för nya aktörer.
Här är tre förutsägelser för processindustrin 2020:
Hållbarhet i praktiken blir normen
Tidigare har det kanske räckt för tillverkare att prata om hållbarhet, men inte längre. Nu läser allt fler konsumenter innehållsdeklarationer och tänker över vilken miljöpåverkan en vara har. De är villiga att betala mer för hållbara varor med tydliga innehållsdeklarationer och tydlig ursprungsinformation. Det gäller även för mat och dryck.
Ett exempel är engångsförpackningar av plast, som blivit mäkta impopulära eftersom de ofta hamnar i floder, sjöar och hav, eller slutar som mikropartiklar i näringskedjan. Ett problem med att avskaffa engångsförpackningar av plast är att hållbarheten (hur länge en vara är färsk i det här fallet) blir kortare. Det innebär risk för att mer mat kommer att slängas. Det finns lösningar som fungerar med vissa matvaror, till exempel förpackningar gjorda av stärkelse och grönsaker.
En annan utmaning är att ha tillhandahålla tydlig information om varor. Annars finns risken att varor som faktiskt är hållbara klassas som att inte vara det.
Flexibla förpackningar och smarta etiketter minskar svinnet
Tydlig ursprungsinformation för varor ökar hållbarheten. Än så länge är det inte så vanligt med nanokomponenter i till exempel vinflaskor som tillhandahåller information om ursprungsland och annat, men det är en möjlig lösning som kommer att bli vanligare.
Enligt en studie 2018 gjord av den amerikanska organisationen Food Marketing Institute vill 87 procent av konsumenterna få information om varor i sina smartmobiler. Det räcker med en enkel lösning som en QR-etikett för att ordna det.
Ett problem är att bäst-före-datumen på många förpackningar baseras på labbtester och inte alltid stämmer i verkligheten, med risk för ökat svinn. Med nanoteknik går det att konstruera små sensorer som upptäcker gaser som bildas när mat blir dålig. På så vis kan en smart etikett visa tillförlitlig information.
En annan trend är att förpackningar görs i flera olika storlekar. På så vis kommer man undan problemet med att volymen för en vara inte matchar konsumentens behov, vilket minskar risken för svinn. Den här trenden innebär ökade krav på tillverkare att hantera flera produkttyper och mindre tillverkningsserier.
Sammantaget ställer de här förändringarna krav på processtillverkare. Liksom mjukvarubranschen kommer de här företagen att i ökad utsträckning behöva erbjuda prenumerationslösningar, i stället för att sälja produkter. Det ställer krav på nya mjukvarulösningar.
Nya försäljningsmodeller växer fram
Specialiserade tillverkningsföretag har erbjudit redan tjänstemodeller som går ut på att ta betalt för resultat, i stället för produkter, länge. Det kommer fler processtillverkare att behöva göra. Det är en omställning som kännetecknas av stora utmaningar, men det finns olika strategier för att lyckas.
Den brittiska färgtillverkaren Farrow and Ball säljer sina produkter via återförsäljare. Men man skickar också rådgivare hem till konsumenterna, för att titta på väggar och ge råd om färger och olika lösningar. Alla produkter som rekommenderas är naturligtvis av egen tillverkning och det finns en potential för merförsäljning.
En annan strategi är att ta betalt för det faktiska resultat av att använda en produkt. Den schweiziska läkemedelstillverkaren Novartis erbjuder tabletter mot hjärtbesvär med rabatter om patienter behöver komma på återbesök inom en viss tidsperiod eller om de dör i förtid.
Den ultimata tjänstemodellen inom livsmedelsbranschen torde vara att matvaruaffärer inte köper varor, utan säljer hyllutrymme som förses med varor av tillverkande företag. Det ställer nya krav på hantering och logistik, men ger en potential för effektivisering, vilket bör minska svinn.