81 procent av svenskar vet inte hur deras klimatavtryck ser ut – nytt verktyg ska hjälpa fler att fatta klimatsmarta köpbeslut.
Hem MILJÖ 81 procent av svenskar vet inte hur deras klimatavtryck ser ut – nytt verktyg ska hjälpa nu fler att fatta klimatsmarta köpbeslut

81 procent av svenskar vet inte hur deras klimatavtryck ser ut – nytt verktyg ska hjälpa nu fler att fatta klimatsmarta köpbeslut

Publicerat av: Redaktionen

Trots att hållbarhet är en prioriterad fråga i Sverige är det endast 2 av 10 som vet hur deras livsstil påverkar klimatet.

Det visar en ny undersökning av YouGov på uppdrag av Doconomy.

Undersökningen visar även att 67 procent vill minska sitt avtryck, men att den främsta anledningen till att man inte gör det idag är brist på kunskap (33 procent).

 För att hjälpa privatpersoner att göra mer hållbara val lanserar nu svenska Doconomy den nya plattformen Re–Store. Plattformen bygger på Doconomys Lifestyle Calculator som är framtagen tillsammans med UNFCCC och som räknar ut en individs klimatavtryck. Nytt sedan Lifestyle Calculator är dock att konsumenter med hjälp av Re–Store nu också har möjlighet att aktivera erbjudanden från företag vars produkter och tjänster representerar möjligheten att reducera personens klimatavtryck.

Plattformen hjälper konsumenter att ta reda på inom vilka områden de har högst påverkan och matchas med varumärken som erbjuder produkter och tjänster som har en beräknad besparing i miljöpåverkan. Re–Store fokuserar till en början på områdena energi, transport, mat och shopping. Genom plattformen kan företag för första gången nå konsumenter som är intresserade av hållbara produkter och tjänster, vilket kan vara avgörande för små och medelstora företag som satsar på hållbarhet och investerar i hållbara tillverkningsmetoder.

  • Masskonsumtion är något vi medvetet eller omedvetet bidrar till varje dag. Med Re–Store erbjuder vi en helt ny nivå av transparens mellan konsumenter och varumärken som skapar förutsättningen för mer välgrundade köpbeslut. Genom plattformen kan konsumenter för första gången konsumera baserat på kunskap kring sitt individuella klimatavtryck. Re-Store är ett verktyg för att upptäcka var man som konsument bör fokusera för att möjliggöra en direkt reducering av sitt klimatavtryck genom smartare val, säger Johan Pihl, Chief Innovation Officer och Co-Founder på

Sverige utgör 0,13 procent av världens befolkning men använder 3 procent av jordens resurser. Men undersökningen från YouGov visar att det finns en stark vilja bland svenskar att ändra sin livsstil för ett lägre klimatavtryck. Till exempel uppger 50 procent att de är beredda att minska sin konsumtion av kläder och livsstilsprodukter, och 43 procent att de kan tänka sig att ändra sin energiförbrukning.

Alexandra Davidsson, Generalsekreterare för Medveten Konsumtion, ser behovet av ett mer balanserat och hållbart konsumtionsmönster som bygger relationer mellan konsumenter och varumärken baserat på medvetenhet och delat ansvar.

  • 81 procent av svenskar vet inte hur deras klimatavtryck ser ut – nytt verktyg ska hjälpa fler att fatta klimatsmarta köpbeslut.Precis som det globala målet nummer 17 berättar om så behöver företag och konsumenter samverka för att arbeta fram lösningarna. Konsumenter kan använda sin konsumentkraft och företagen kan hjälpa till att skapa en efterfrågan på lösningar. Det ska ju inte bara vara lätt att göra rätt utan det måste bli svårt att göra fel. Att med detta verktyg kunna mäta sitt klimatavtryck så skapas både incitament och förslag på lösningar i resan att bli medvetna konsumenter, säger Alexandra

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>