Konkurrensfördelen för affärssystemsföretaget Unit4 kan sammanfattas med tre ord: fokus på människor. Det är ett budskap som företagets vd Mike Ettling ständigt återkommer till under sitt inledningstal på konferensen X4U.
X4U, Experience for you, som är den stora konferensen för Unit4 är i år digital. När vd:n Mike Ettling inledde konferensen i onsdags gick han inte in på detaljer för nya produkter, även om det finns en hel del intressant vad gäller sådana.
Han beskriver i stället vad man vill uppnå med det nya affärssystemet ERPx: produktivitet, snabbhet och flexibilitet. Det engelska ordet för snabbhet är dock velocity, som är mer nyansrikt. Det handlar inte bara om att göra saker snabbt, utan även ändamålsenligt. Vad gäller flexibilitet är det engelska ordet resilience, som även täcker in motståndskraft.
Men det Mike Ettling pratar mest om är fokus på människor:
– När jag tillträdde förra året reste jag runt till alla våra kontor och upptäckte att Unit4 består av 3 000 passionerade och hängivna medarbetare, säger Mike Ettling.
Men fokus på människor gäller inte bara för hur det egna företaget drivs eller hur kontakter med kunder ska hanteras. Utan kanske framför allt som ledstjärna för att utforma affärssystem.
Han beskriver det som att de stora konkurrenter som finns har fokuserat på hantering av produkter när de designat sina affärssystem. Tanken är att företag som använder sådana affärssystem blir mer hierarkiska och mindre flexibla.
Fokus på människor, inte minst anställda, passar väl ihop med de målgrupper som Unit4 riktar sig mot. Eller om det är tvärtom. Hur som helst handlar det om mellanstora konsult- och tjänsteföretag, myndigheter, kommuner, välgörenhetsorganisationer och liknande. I Sverige är Unit4 av tradition starka inom offentlig sektor. Företaget gick 2000 samman med Agresso som länge haft ett järngrepp om den offentliga sektorn i Sverige, vad gäller affärssystem.
Mike Ettling kom, oundvikligt, in på hur coronapandemin kan komma att påverka utvecklingen av affärssystem under sitt tal. I samband med det nämnde han en intressant iakttagelse. Efter varje stor samhällskris har det kommit stora förändringar vad gäller IT.
Efter 80-talskrisen kom client-server, efter 90-talskrisen kom internet, efter krisen vid sekelskiftet slog mobilitet igenom och efter krisen 2008 lyfte molnet. Vad kommer att hända när coronapandemin, förhoppningsvis, har lagt sig? Hans budskap är att Unit4s nya affärssystem ERPx innehåller de moderna lösningar som kommer att bli viktiga de närmaste åren, till exempel molnteknik, mikrotjänster och automatisering
Med utgångspunkt i vad vi vet i dag är det ingen dum förutsägelse. Men det utmärkande för stora förändringar är ofta att man inte vet vad de kommer att innehålla i förväg. Förhoppningen på Unit4 är att en flexibel arkitektur för företagets system ska göra det möjligt att anpassa dem till kommande förändringar.