Avant använde Bauma för att lansera sina egenutvecklade litiumbatterier för företagets eldrivna kompaktlastare.
Batterisystemet ser till att batterierna håller rätt temperatur för att de alltid ska kunna ge full effekt.
– Med ett vanligt litiumbatteri kan effektförlusten vara så stor som 20 procent när det är riktigt kallt.
Maskinen måste köras en stund innan man kommer upp i rätt temperatur, säger Petter Hadenius som är produktchef för Avant hos den svenska generalagenten Nordfarm.
Avants nya betterisystem ser till så att den effektförlusten minimeras genom att hålla batteriet i rätt temperatur vid laddning och under körning. De nya batterierna finns i tre storlekar – 7, 13 och 27,5 kilowattimmar.
Det minsta batteriet har ett litiumblock, det mellersta har två block och det största har fyra block.
– När ett block är tillverkat sänks det ned i en vätska som bildar en gelé runt blocket. Gelen är både isolerande och värmebärande. Under laddningen ser mjukvaran till att batteri och gelé håller optimal temperatur när det är färdigladdat. Det gör att batteriet kan leverera full kraft direkt på morgonen om det laddats under natten och man slipper effektförluster.
Avants eldrivna kompaktlastare e5 har en ny typ av batteri som alltid håller rätt temperatur för att ge full effekt. Bild: Lars-Olof Tandberg
Det tidigare största batteriet i Avants kompaktlastare var på 13 kilowattimmar.
– Det största nya batteriet ger dubbelt så mycket i kilowatt, men kapaciteten har mer än fördubblats, eftersom det inte blir några effektförluster när det är kallt, understryker Petter Hadenius.
Tidigare kunde Avants elektriska kompaktlastare endast laddas med en separat snabbladdare. Den nya modellen av Avant e5 har fått ett laddningsuttag som passar till standardladdare för elbilar.
– Det betyder att om föraren stannar vid exempelvis Mc Donalds för att äta lunch kan maskinen laddas vid de uttag som finna för elbilsladdning vid restaurangen, säger Petter Hadenius.
Han berättar att tidigare har allt varit inkapslat i batteriet så att det inte har gått att serva ett batteri med ett fel. Enda möjligheten har varit att skicka tillbaka batteriet till tillverkaren.
– Men det har varit för dyrt. På Avants nya batteri är battericellerna separerade från styrdelen med all elektronik. Det gör att det går att serva batteriet på plats. Det är en bra förbättring på ett batteri för 250 000 kronor som man tidigare var tvungen att kassera om det blev fel på det.