Övergången till elbilar går mycket snabbare än förväntat.
Och Norden spås bli ledande i omställningen.
Det visar en ny rapport från BCG.
– Vi är väl positionerade i Sverige och övriga Norden för att ta täten i racet mot en helt elektrisk privatbilsflotta, säger Mikael Ternhult, Partner och Managing Director på BCG Stockholm och expert på bilindustrin.
Runt 2025 förväntas över 90 procent av alla nysålda bilar i Norden vara antingen elbilar eller hybrider, mer än en fördubbling jämfört med 41 procent 2020. Det gör att regionen är klart ledande inom EU, där motsvarande prognos för 2025 är 65 procent.
2026 kommer mer än hälften av alla nysålda personbilar globalt vara el eller hybrid enligt BCG:s anlays. Det är fyra år snabbare än vad tidigare beräkningar visat.
Redan 2027 förväntas den sista nyförsäljningen av en bil med enbart förbränningsmotor ha gjorts i Norden, och det är Storbritannien och Norden som tar täten i det paradigmskifte som pågår just nu.
– Vi har rätt förutsättningar politiskt och ekonomiskt, och det är klart att det är en fördel att ligga så långt fram. Dessutom har vi nästan uteslutande förnybar el i elnätet vilket gör att den gröna värdekedjan förblir intakt, säger Mikael Ternhult.
Batteripriserna har sjunkit kraftigt, och de sänkta priserna på elbilens enskilt dyraste komponent har gjort fordonen mer attraktiva för konsumenterna.
Men trots detta går omställningen inte snabbt nog för att möta Paris-avtalets mål för bilindustrin. För att exempelvis EU ska nå målen i sin Green Deal skulle det krävas att utsläppen från personbilar kapas med 90 procent till 2043, sju år tidigare än planerat.
Bilar har långa livscykler och det kommer därför ta tid innan alla förbränningsmotorer tas ur bruk. För att ytterligare skynda på omställningen krävs gemensamma ansträngningar från länder och industri, och starka incitament för att få bort diesel- och bensinbilar från gatorna. Det krävs också att infrastrukturen för laddning skyndas på.
Den svenska bilindustrin driver på utvecklingen och ligger före sina globala konkurrenter.
– Sverige står starkt, men inte heller vi kommer nå målen i Parisavtalet tillräckligt snabbt om inte fler ökar takten nu. Det finns stora kommersiella möjligheter och behöver göras stora investeringar när efterfrågan nu skiftar i rasande takt och hela värdekedjan byggs om, säger Mikael Ternhult.