Co-creation driver innovation enligt ny IDC-rapport
Hem SCHNEIDER ELECTRIC Co-creation driver innovation enligt ny IDC-undersökning

Co-creation driver innovation enligt ny IDC-undersökning

Publicerat av: Redaktionen

Schneider Electric gav nyligen det globala undersökningsföretaget IDC i uppdrag att ta fram rapporten ”The Future of Partner Ecosystems” om framtiden för co-creation – samskapande med branschpartners.

IDC:s rapport visar att 64 procent av företagen samskapar med sina kunder och partners. Det är en ökning med 38 procent jämfört med 2018.

I takt med att världen blir alltmer komplex och digitaliseras i snabb takt, blir utmaningarna med hållbarhet, klimatförändringar och energiomställning alltför stora för att kunna hanteras av ett enskilt företag. När marknaden rör sig mot öppna, driftskompatibla, digitala och förenklade system och sätt att göra affärer, söker sig organisationer i allt högre utsträckning efter sätt att hitta nya lösningar tillsammans.

IDC:s rapport visar att 64 procent av företagen samskapar med sina kunder och partners (en ökning med 38 procent jämfört med 2018). Den stora majoriteten (96 procent) av företagen samskapar eller överväger att samskapa med leverantörer för att få fram nya digitala produkter och tjänster. Det har också skett en dramatisk förändring när det gäller närvaro på marknadsplatser, där nästan tre fjärdedelar av företagen (71 procent) säljer via en marknadsplats 2020 jämfört med endast fyra procent 2018.

Co-creation driver innovation enligt ny IDC-rapportViktigaste övervägandena när företag funderar på co-creation

Hållbarhet spelar stor roll när företag väljer partners och nästan två tredjedelar (60 procent) av organisationerna har tagit med hållbarhetsmått i sina förfrågningsunderlag. Andra viktiga överväganden är att det är lätt att göra affärer (91 procent), att det finns teknisk support (79 procent) och att tekniken/produkten är ”best in class” (78 procent).

– Rapporten visar att den ökade digitaliseringen av vår ekonomi kan innebära både utmaningar och möjligheter för globala organisationer, och att partnerskap blir en hörnsten i innovation för hållbarhet och energieffektivitet. Vi ser att framför allt intelligent energiinfrastruktur kan göra stor skillnad för företagens resultat samtidigt som utsläpp och resiliens förbättras. Genom att investera i IoT-lösningar och smart digital infrastruktur kan företag över hela världen göra sig mer resilienta och redo för den helt elektrifierade världen, oavsett vad framtiden bjuder. De kan också samskapa, samarbeta och innovera genom att utnyttja dagens digitala marknadsplatser, som Exchange, säger Rohan Kelkar, Executive Vice President, Power Products Division, Schneider Electric.

– IDC förutspår 6,8 biljoner dollar i direkta investeringar i digital transformation mellan 2020 och 2023. Eftersom 65 procent av BNP beräknas vara digitaliserad år 2022 kan partners agera snabbare och ligga steget före genom att samskapa och utveckla banbrytande lösningar som är anpassade för den nya digitala och elektrifierade framtiden. Att utnyttja kombinerade färdigheter kräver ett nytt tankesätt och ett nytt tillvägagångssätt från partnerna som bygger på samarbete, samverkan och en genuin önskan att arbeta tillsammans för att förbättra kundupplevelser och affärsresultat. Det är dessa egenskaper som framtidssäkrade partners kommer att fokusera på, och koppla detta till en mer långsiktig och alltmer tjänstefokuserad relation med kunderna, säger Stuart Wilson, Research Director, European Partnering Ecosystems, IDC.

Implementeringsgraden varierar kraftigt mellan olika sektorer

De största möjligheterna finns inom byggindustrin, tack vare de stora investeringar som görs för att få smartare byggnader. Kommersiella byggnader står för en betydande del av den totala energianvändningen och de totala utsläppen, och därför kan betydande besparingar på upp till 30 procent göras genom att minska energiförlusten. Det står klart att investeringar i en mer intelligent digital grund i anläggningar och teknisk infrastruktur ger betydande konkurrensfördelar och att så kallade Digital Leaders (de 24 procent med den mest avancerade användningen av digital teknik) har en markant högre tillväxt. Till exempel kan en förbättring av ett datacenters effektivitet med bara 20 procent minska omkostnaderna med 260 000 euro.

Intelligent energiinfrastruktur kan spara pengar åt kunderna samtidigt som den minskar utsläppen och stärker resiliensen

IoT är en växande marknad som bara har ökat under pandemin. Studier från IDC visar att energisektorn planerar att investera mest i IoT (90 procent), vilket är långt över de investeringar som planeras av tillverkningssektorn (80 procent) och detaljhandels- och grossistsektorn (75 procent). Samtliga sektorer står inför samma stora utmaningar: kostnader, komplexa implementeringar och säkerhet. Detta visar att företagen tänker på IoT-lösningar som en del av sin övergripande strategi och utnyttjar den data och intelligens som samlas in för att skapa affärsnytta.

Läs det senaste om framtidens partnerskap och få tillgång till resultaten från de globala marknaderna genom att ladda ner IDC InfoBrief ”Embracing Digital Ecosystems to Deliver Intelligent Power Solutions”, som sponsrats av Schneider Electric. Rapporten utforskar hur vi kan använda ett digitalt ekosystem för att leverera intelligenta energisystem och därmed hjälpa partners att förbereda sig för att möta framtida utmaningar, samt hur ett samarbete med Schneider Electric kan göra dem redo för framtiden.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>