Björn Sandgren har jobbat på CMP sedan 2002 och arbetar idag som ”Head of Operations Management & Customer Delivery”.
I sin roll arbetar han bland annat med effektivisering av fartygsoperationerna på både danska och svenska sidan.
Arbetet kretsar till exempel kring optimering av hanteringen av gods, men även om att utveckla hamnen i en hållbar riktning, relaterat till CMP:s mål om att vara CO2-neutrala 2025.
En viktig del i arbetet för att nå CMP:s klimatmål om CO2-neutralitet 2025, är utbytet av dieseldrivna bilar och personalbussar på terminalen till eldrivna fordon, samt skiftet av bränsle från fossil diesel till HVO100 i maskiner och kranar.
– På bilterminalen i Malmö har vi valt att byta ut våra dieseldrivna bilar till eldrivna bilar. Det handlar både om bilarna våra arbetsledare kör mellan fartygen samt våra Shuttlebuses, som våra hamnarbetare färdas i under lastning och lossning av nya bilar på terminalen. All el vi köper in på CMP är miljömärkt och härstammar från förnyelsebara källor, så som vatten, vind eller solkraft. Det innebär att skiftet till el är en riktigt positiv omställning. Elbilarna är redan på plats och eldrivna Shuttlebuses levereras till oss inom kort, vilket vi gläder oss åt, berättar Björn.
HVO – ett fossilfritt bränsle
I Norra hamnen har CMP bytt ut bränslet som maskinerna drivs på från fossil diesel till HVO100. HVO, hydrerad vegetabilisk olja, är ett drivmedel som kan tillverkas av till exempel vegetabiliska oljor, vilka har processats för att fungera som ett syntetiskt fossilfritt bränsle för dieselmotorer. HVO kan användas som bränsle i många existerande dieselmotorer utan ytterligare anpassning.
– I maj bytte vi ut bränslet i vår nuvarande bränslepump från fossil diesel till HVO100, vilket innebär att vi idag tankar våra tugmasters, som kör trailers på och av fartyg, och reachstackers, som hanterar containrar på HVO100 i stället för fossil diesel. Vi har idag endast två truckar och tolv bruksbilar i Malmö som ännu inte är kompatibla med HVO100. För dessa har vi fastlagt en plan för att kunna fasa ut fordonen löpande, för att säkerställa att hela vår operation ska drivas fossilfritt inom de närmsta åren. Skiftet till elbilar och utbytet av bränsle har inte enbart en positiv inverkan på miljön, det innebär också en förbättrad arbetsmiljö med mindre utsläpp av hälsofarliga partiklar, till fördel för vår personal som arbetar ute på terminalerna, menar Björn.
Vi har ingen planet b
Arbetet med att byta ut fordonsflottan pågår på både danska och svenska sidan. Det sista steget tas i Köpenhamn, när gränsletruckarna byter till förnyelsebart bränsle, så som HVO eller elektrifieras när den nya containerterminalen i Ydre Nordhavn etableras.
– Vår målsättning är att hela vår fordonsflotta och maskinpark, i både Köpenhamn och Malmö, ska vara fossilfri i framtiden. Dels för att vi vill kunna erbjuda våra kunder en fossilfri hantering vid våra terminaler, oavsett om det handlar om lastning och lossning av nya bilar eller om det handlar om tung hantering av bulk. Det är dock minst lika viktigt för oss att vi tar vårt ansvar och använder oss av tillgängliga hållbara lösningar och samtidigt försöker hitta ännu bättre lösningar i framtiden. Vi har ingen planet b. Det är den här världen vi har och den ska vi värna om, avslutar Björn.