Hur knyts tre unika platser samman till ett samlat attraktivt område?
Intressenter och kommuninvånarna ska ge svaren.
Gislövs hamn, Dalköpinge ängar och Dalabadet.
Tre platser som var för sig erbjuder unika värden för både kommuninvånarnas rekreation och besökarnas upplevelse av Trelleborg. Tillsammans är de ett område med outnyttjad utvecklingspotential och förutsättningar att i större grad bidra till attraktiv livsmiljö samt stärkt turistisk infrastruktur längs Sydkusten.
Frågan är; hur kan dessa tre utvecklas till ett mer attraktivt och sammanhängande område utan att särartkulturarvsmiljö och naturvärden påverkas negativt?
Svaren finns hos intressenterna och kommuninvånarna, menar Visit Trelleborg som satsar på ett digital verktyg som bjuder in till delaktighet och tillfälle att påverka processen.
– Verktyget skapar engagerande dialog och är superenkelt att använda. Det kommer att finnas på Visit Trelleborgs hemsida, säger Erik Lundström (KD), ordförande i Visit Trelleborg. Tack vare digitalisering kan vi bjuda in till dialog och medskapande tidigt i skedet och framförallt attrahera fler att tycka till än de som tradionellt medverkar via fysiska medborgardialoger.
Placebrander & friends, som nationellt arbetar med strategier för platsattraktion, har fått uppdraget att sammanställa flera konceptförslag. Dessa tas fram med hjälp av intervjuer med lokala intressenter och branschexperter. Intervjuerna genomförs april-maj.
I maj-augusti presenteras sedan dessa konceptförslagen i det digitala verktyget för att publikt ta in idéer och synpunkter.
– De ska generera bra information och energi i arbetet framåt kring hur kommunen ska satsa och utveckla området. Målet är också att det ska bli en bra inspirationskälla för den politiska beslutsprocessen.
Även existerande medborgarförslag och kommunala förvaltningars önskemål fångas upp under arbetets gång. Uppdraget beräknas vara klart i september månad.