Hem NYHETER Elgiganten ökar i alla kanaler – nu presenteras årsresultatet för 2019–2020

Elgiganten ökar i alla kanaler – nu presenteras årsresultatet för 2019–2020

Publicerat av: Redaktionen

Elgiganten ökar i alla kanaler – nu presenteras årsresultatet för 2019–2020 3

Elgiganten summerar verksamhetsåret 2019–2020 med en resultatförbättring i samtliga kanaler.

Försäljningsintäkterna har ökat med 5,9 procent till 13,5 miljarder kronor och rörelseresultatet slutade på 212 miljoner kronor. Det slogs nya rekord under de stora handelshögtiderna och en rad nya tjänster har lanserats för att möta nya behov.

Ett 25-årsjubileum, 10 nya butiker, ett nytt Black Friday-rekord och en stark julhandel. Mycket har hänt hos Elgiganten under verksamhetsåret 2019–2020. Under de sista månaderna av räkenskapsåret lanserades också en rad nya innovativa tilltag för att möta de förändringar som coronapandemin fört med sig.

Nya upplägg för handel och rådgivning till följd av covid-19

Elgigantens tjänst ”Boka och hämta”, där en vara bokas online för att sedan plockas upp i närmsta varuhus, har sedan coronapandemins utbrott ökat i popularitet. Till följd av myndigheternas riktlinjer och nya konsumentbehov har en rad nya tjänster utvecklats och lanserats under verksamhetsåret. Bland annat en Drive-In-funktion där kunder fått varor levererade direkt till parkeringen samt Live Video Shopping där kunder, utan att lämna hemmet, kunnat rådgöra med Elgigantens medarbetare i butiksmiljö. Dessa tjänster har stärkt Elgigantens omnikanals erbjudande och bidragit till att kedjans intäkter ökat i samtliga kanaler.

– Året har präglats av ett otroligt engagemang och ett målinriktat arbete. Sedan coronapandemins utbrott har innovationsförmågan och genomförandekraften som finns på Elgiganten blivit mer synlig än någonsin. Med ett ökat behov av såväl teknik som teknisk rådgivning är vi stolta över den roll våra produkter, tjänster och fantastiska medarbetare har. Jag ser fram emot att fortsätta bidra till denna utveckling genom att finnas till för våra kunder både digitalt och fysiskt i våra 176 butiker runt om i landet, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i Sverige.

Tjänsteutbudet breddas under verksamhetsår 2020–2021

Teknikens betydelse i samhället och att kunna handla utefter sina egna preferenser är kärnan i hur Elgiganten spår framtiden. Ett brett tjänsteutbud säkerställer en kontinuerlig relation med kunden – före, under och efter köp.

– Våra kunder kan alltid komma till oss oavsett om det gäller rådgivning, installationer, reparationer eller teknikåtervinning. Vi tror att den digitala utvecklingen och kundernas behov av support kommer att fortsätta öka. Därför breddar vi vårt tjänsteutbud så att vi kan hjälpa våra kunder på deras premisser. Här spelar kombinationen mellan vår fysiska närvaro och vår digitala plattform en avgörande roll, säger Niclas Eriksson.

Verksamhetsåret 2019–2020 i korthet

  • Omsättningen ökade med 5,9 procent till 13,5 miljarder kronor
  • Ett rörelseresultat på 212 miljoner kronor
  • Försäljningen online ökade med 18 procent
  • Tjänsten Boka och Hämta ökade med 26 procent, i samma kategorin lanserades också en Drive-In lösning och Live Video Shopping
  • 1000 av Elgigantens kraftfullaste gamingdatorer donerade processorkraft till forskning om covid-19 via Folding@Home
  • Antalet kundklubbsmedlemmar ökade med 45%

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>