En hållbar vecka med plogging och skitsnack

En hållbar vecka med plogging och skitsnack 1

Att byta sticklingar, prata återvinning och rensa garderoben står på agendan när Canon klär in en hel vecka i ämnet hållbarhet. Alla inom företaget ska känna till hur Canon arbetar hållbart kring produktion, återtillverkning och inte minst social hållbarhet. 

– Det är kraftfullt att göra saker tillsammans och nu engagerar vi hela organisationen runt om i Sverige genom att bjuda in till föreläsningar 20-24 maj kring ämnet hållbarhet, säger Bodil Nordin, hållbarhetschef på Canon.

– Med morgon- och lunchföreläsningar ska det kännas enkelt för medarbetarna att finna tiden och välja sitt föreläsningsprogram. Förhoppningen är att alla ska känna att det är lätt att prata om hållbarhet kopplat till Canon, FN:s globala mål och Kyosei, vår företagsfilosofi, fortsätter Bodil Nordin.

Det skolstrejkas, planeras staycation eller bokas sommartågresor runt om i Sverige. Vi ser att intresset för hållbarhet ökar hos individer och att hållbara företag är mer framgångsrika än andra.* Som branschledande inom print har arbetet med att minska miljöpåverkan pågått länge. I år kan Canon vara stolta över ett certifierat miljöledningssystem som fyller 20 år och redan 1990 startade det prisbelönta återvinningsprogrammet för tonerkassetter. Företagsfilosofin har dessutom varit officiell sedan ett år innan Berlinmuren föll och fortsätter att vara grunden för hur Canon bedriver affärer.

Det kommer inte övas på hisspitchar under veckan, men genom att lyssna på föreläsningar som Skitsnack! eller Hållbara affärer med EQ80 får medarbetarna lära sig mer om hur Canon arbetar med cirkulär ekonomi. På dessa föreläsningar diskuteras återvinning och den återtillverkade multifunktionsskrivarserien EQ80.

Inbjudna externa talare till hållbarhetsveckan är Göran Bergquist, Bris, Sarah Andersson, My Dream Now och Helena Meyer på Friends. Canon stöttar de tre organisationerna som alla fokuserar på barn. Medarbetarna kommer att få lära sig mer om Bris, My Dream Now och Friends samt få insikt i hur man kan engagera sig och bidra i allas närområden.

– Genom att sprida vetskap om de globala målen och koppla ihop dem med plogging och en klädbytardag, blir det tydligt hur alla kan bidra till en hållbar utveckling i sin vardag. Ett kul sätt att uppmärksamma målen, för oss som bildföretag, är en fotostation där medarbetarna kan ta en bild med det globala mål som de bryr sig mest om, säger Bodil Nordin.

Related Articles