Tack vare pandemin har Askalon utvecklat en helt ny mjukvara för att erbjuda kunderna digitala inspektioner av ventiler.
– Nu kan kunden välja om den vill komma hit eller göra det digitalt.
Det säger Frank Beckius, utbildningsansvarig och diagnostikexpert på Askalon.
Han har, tillsammans med kollegan tillika serviceingenjören Tomas Persson tagit fram den plattform som gjort det hela möjligt. I stället för att låta pandemin och svårigheterna den innebar sätta stopp för utvecklingsarbete skapade Askalon helt nya digitala verktyg.
– Vi hade haft idén länge att utveckla en mjukvara som gör det möjligt för våra kunder att göra funktionstesterna digitalt, berättar Frank.
FAT står för factory acceptance test. Enkelt beskrivet handlar det om att den kund som önskar ska få se att det som den köper är okej innan leverans och kunden får dessutom chans att säga om den önskar några åtgärder.
– I en FAT säkerställer vi ventilens funktion tillsammans med våra kunder. Kunden kan följa och se funktionstesterna, förklarar projektledare Malin Pluto.
Interaktiv plattform
Både hon och Frank tror att det hade dröjt ytterligare några år om det inte hade varit för pandemin.
– Innan pandemin kom kunderna till oss. Behovet av ett digitalt verktyg fanns dock eftersom det kan bli långt att åka för en ventil. Pandemin gjorde det ju omöjligt för kunderna att komma till oss, säger Malin.
Målet var en digital metod som var inkluderande och pedagogisk. Ett digitalt verktyg för distansutbildningar hade redan tagits fram, så grunden till digitala inspektioner fanns. Mjukvaran till de båda verktygen är interaktiv och ett enkelt sätt att följa ventilens rörelse. Kunden kan klicka i plattformen i sin dator och se hur ventilen beter sig.
– Vi såg många fördelar med digitala FAT:er. I den inledande dialogen med St1 såg vi potential och St1 har fortsatt digitalt fast de kan komma nu. De vill fortsätta, berättar Frank och tillägger:
– Det ska tillföra något och inte tumma på kvalitet. Det ska vara likvärdigt eller bättre – annars gör vi det inte.
Malin förklarar att det handlar om trygghet för såväl kunden som Askalon.
– Kunden gör en inspektion av ventilen. Kunden måste känna sig trygg, understryker hon.
– Vi kan göra både större och mindre FAT:er. Vid en mindre kan det räcka med en inspelning som vi skickar till kunden. Vi har flexibla kunder, de tycker att det är smidigt och viktigt.
Hur har det mottagits?
– Vi har fått bra feedback, svarar Frank. Det är bara rena fördelar med verktyget. Vi lärde oss väldigt mycket under pandemin.
– Det är ett gott tecken när de ger förslag på hur vi kan utveckla testerna, fortsätter Malin.
Nu när pandemin är över och restriktionerna är borta är kunderna välkomna att åter göra fysiska inspektioner. Men de flesta har valt att fortsätta med de digitala.
– De är alltid välkomna hit, säger Malin. Men nu har de två alternativ. Väljer de det digitala alternativet så spar det både tid och pengar, och på miljön.