Hur blev Pågen en exportframgång?
Hur arbetar Lantmännen, Danish Food Cluster och Sweden Food Arena med FoI och export?
Hur lyckas man i Japan, Kina och Singapore enligt Business Swedens experter? Hur gör The Absolut Company, Try Swedish och Visit Sweden för att nå ut till den globala konsumenten?
Allt detta och mycket mer får du svar på under Exportdagen!
Den 25 november bjuder Livsmedelsföretagen och Näringsdepartementet in till en fullmatad helda
g om svensk livsmedelsexport. Dagen riktar sig först och främst till dig som vill få konkreta tips på hur du kan komma igång med din export, men vi välkomnar även media, experter, opinionsbildare och andra med ett intresse för svensk livsmedelsexport.
Programmet för Exportdagen är uppdelat i fyra delar:
- Hur går det för svensk livsmedelsexport?
- Forskning, innovation och ökad livsmedelsexport
- Kommunikation – Hur når vi den globala konsumenten?
- Vad händer på de prioriterade marknaderna Japan, Kina och Singapore?
Utöver föreläsningar kommer dagen även att bjuda på två spännande panelsamtal. Från regeringen deltar statssekreterare Per Callenberg som kommer att prata om de politiska prioriteringarna för en ökad livsmedelsexport.
Det är begränsat med platser så anmäl dig redan idag till Rasmus Bäckström på rasmus.backstrom@li.se. Medlemmar i Livsmedelsföretagen har företräde.
Program
10.00–10.05 Björn Hellman, VD på Livsmedelsföretagen, hälsar välkommen
10.05–10.15 Intro Team Sweden Livsmedel – aktiviteter 2019
Johan Krallis Anell, nationell exportsamordnare, Näringsdepartementet
10.15–10.30 Positiv trend för svensk livsmedelsexport?
Carl Eckerdal, chefekonom, Livsmedelsföretagen
10.30–10.45 Utmaningar och möjligheter på exportmarknaden
Peter Larsson, Export Manager, Pågen
Forskning, innovation och ökad livsmedelsexport
10.45–10.55 Forskning och innovation för en livsmedelssektor i världsklass
Marie Gidlund, verksamhetsledare, Sweden Food Arena
10.55–11.05 Research and innovation as a tool to increase food exports
Lone Ryg Olsen, CEO, Danish Food Cluster
11.05–11.15 Forskning och innovation som en del i exportstrategin
Patrik Myrelid, strategichef, Lantmännen
11.15–11.45 Panelsamtal
Patrik Myrelid, strategichef, Lantmännen
Marie Gidlund, verksamhetsledare, Sweden Food Arena
Fredrik Fexe, Vice VD, Business Sweden, och ordf. i livsmedelsexportprogrammet Try Swedish!
Lone Ryg Olsen, CEO, Danish Food Cluster
11.45–12.00 Politiska prioriteringar för en ökad livsmedelsexport
Per Callenberg, statssekreterare för landsbygdsminister Jennie Nilsson
12.00 Lunch
Kommunikation – Hur når vi den globala konsumenten?
13.00–13.15 Try Swedish på sociala medier och i digital marknadsföring
Hanna-Sofia Berns, kommunikationskonsult, Business Sweden
13.15–13.25 Måltidsexport och livsmedelsexport – två sidor av samma mynt?
Jens Heed, Program Director Food Travel, Visit Sweden
13.25–13.35 Hur når The Absolute Company den globala konsumenten?
Paula Eriksson, VP, Corporate Affairs and Communications, The Absolut Company
13.35–14.00 Panelsamtal
Fredrik Fexe, Vice VD Business Sweden, och ordf. i livsmedelsexportprogrammet Try Swedish!
Jens Heed, Program Director Food Travel, Visit Sweden
Paula Eriksson, VP, Corporate Affairs and Communications, The Absolut Company
14.00–14.30 Fika
Vad händer på prioriterade marknader?
14.30–14.50 Japan
Carl Norsten, Business Sweden
14.50–15.10 Singapore
Emil Akander, Business Sweden
15.10–15.30 Kina
Joakim Abeleen, Business Sweden
15.30–15.40 Nästa steg i livsmedelsexportprogrammet
Maria Varnauskas, Manager Try Swedish Exportprogram, Business Sweden
15.40–15.45 Avslutning
Tid, plats och anmälan
Tid: 25 november kl 10.00-15.45
Plats: Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm
Anmälan: Anmäl dig till Rasmus Bäckström på rasmus.backstrom@li.se. Föranmälan krävs. Det är begränsat med platser och medlemmar i Livsmedelsföretagen har företräde.