Framtidens fossilfria soldrivna bilar i världens största studentrace
Hem MILJÖ Framtidens fossilfria soldrivna bilar i världens största studentrace

Framtidens fossilfria soldrivna bilar i världens största studentrace

Publicerat av: Redaktionen

Bridgestone World Solar Challenge är ett 300 mil långt racinglopp i Australien med syftet att driva utvecklingen av nya miljövänligare fordon framåt.

Studenter från universitet över hela världen deltar. Lesjöfors sponsrade Halmstadstudenter med fjädrar och beräkningar.  

Solbilsracet Bridgestone World Solar Challenge hölls första gången år 1987 och sträcker sig från Darwin i norr till Adelaide i söder, en sträcka på imponerande 3 022 kilometer. I 2019 års lopp deltog studentteam från mer än 30 länder. Enda tillåtna energikälla är solenergi och racet syftar till att vidareutveckla hållbara alternativ till den fossildrivna fordonsindustrin.

Sponsrade med fjäderexpertis

På startfältet i 2019 års upplaga av studentracet fanns ett lag från Halmstad, Halmstad University Solar Team (HUST), som deltog för första gången. Laget, bestående av innovationsingenjörer, ansvarade för hela processen i bilbygget från design och konstruktion till att hitta sponsorer och samarbetspartners. HUST-teamet kontaktade Lesjöfors för att få hjälp med fjäderdesign och beräkningar som är vitala för bilens vägegenskaper och komfort. Lesjöfors sponsrade även med produkter, bland annat fjädrar till stötdämpare och tryckfjädrar.
– Vi är glada över att ha bidragit med vår expertis till projektet. Hållbarhetsfrågor är oerhört viktiga även i vår koncern och att stödja framtidens fordonsutvecklare kändes självklart för oss som redan är en viktig underleverantör av fjädrar till fordonsindustrin, säger Patrik Linde, chef för Lesjöfors Stockholms Fjäder/Produktion.

Framtidens fossilfria soldrivna bilar i världens största studentrace

Många lärdomar med hem i bagaget

Trots problem med batteriet, där laget fick låna och bygga om ett reservbatteri från ett annat universitet, stod laget på startlinjen efter tre veckors färdigställande av bilen. Det nya batteriet som inte var optimerat för HUST-bilen medförde reducerad kapacitet med lägre hastigheter än planerat, men laget kunde ändå slutföra tävlingen och slutade på en hedrande 23:e plats.
– Att få uppleva att köra en 50 mil lång raksträcka och möta vindomfånget av enorma femtiometers road trains var några upplevelser vi sent ska glömma. Vi har mött och tagit oss igenom många utmaningar tillsammans och har fått kunskaper och erfarenheter vi kommer bära med oss resten av livet, säger Alexander Sollin, en av medlemmarna i HUST.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>