Fem sanningar du troligtvis inte visste om hållbarhet
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Fem sanningar du troligtvis inte visste om hållbarhet

Fem sanningar du troligtvis inte visste om hållbarhet

Publicerat av: Redaktionen

Fem sanningar du troligtvis inte visste om hållbarhet

[KRÖNIKA] Ökade påtryckningar från beslutsfattare och konsumenter har flyttat hållbarhet ytterligare upp på agendan för företag över hela världen.

En långvarig uppfattning bland många företagsledare är att hållbarhet bara är en ruta som måste kryssas av i en lång lista av företags sociala ansvarsinitiativ. Detta tillvägagångssätt är inte en genomförbar lösning och utan hållbarhet knutet till varje aspekt av verksamheten kan dessa initiativ snabbt falla isär och lämna företag öppna för kritik. Vi har redan sett företag som Volkswagen förlora kredibilitet för att ha fört sina kunder bakom ljuset gällande utsläpp.

Att engagera sig i hållbarhet, oavsett om det handlar om miljömässigt, etiskt eller socialt ansvar, är ett enormt åtagande. Det bästa sättet att göra detta på är genom att integrera dessa faktorer i företagets övergripande strategiska beslutsfattande.

I denna text undersöker vi några av de vanligaste missuppfattningarna som följer med på en hållbar resa och hur företag kan navigera i hållbarhetsdjungeln.

  1. Plastflaskor är inte så lättillgängliga som man tror

När vi tänker på återvinning föreställer sig många berg av plastflaskor som flyter omkring på flodströmmar och deponier över hela världen. Därför är det inte konstigt att konsumenter har svårt att förstå varför inte fler företag återanvänder plastflaskor i sina produkter.

Verkligheten är dock en annan, för även om det finns gott om plastflaskor kan råvarorna som behövs för att producera återvunna produkter vara svåra att tillgå. Detta beror till stor del på att det bara finns ett begränsat antal fabriker över hela världen som har kapacitet och resurser för att förvandla dessa flaskor till material som kan återanvändas.

Plastflaskor undergår en lång resa innan de kan återanvändas i andra former. Flaskorna strimlas först till små flingor som måste polymeriseras till plastchip. Dessa chip värms sedan upp och snurras till garn som är formbart och böjbart. Garnet kan sedan sys till en mängd olika tillbehör, till exempel väskor och kläder. Alternativen är nära oändliga!

  1. Hållbar tillverkning kan vara lönsam

Vi hör ofta från återförsäljare att hållbara produktserier helt enkelt inte är lönsamma på grund av kostnaderna relaterade till återvinning, hämtning av material, säkerställande av miljövänlig tillverkning, packning och tillverkning, och listan fortsätter. Faktum är att en undersökning av Economist Intelligence Unit (EIU) avslöjade att 57 procent av toppchefer tror att fördelarna av ansträngningarna för att uppnå hållbarhet väger upp kostnaderna.

Men alla framåtblickande företag kommer att uppskatta att hållbar tillverkning och arbete är ett långsiktigt åtagande: Ett tankesätt som på lång sikt kan resultera i ett stort antal fördelar för företaget – allt från aktieägarvärde till positiv varumärkesuppfattning – som alla bidrar till lönsamhet.

Att förstå att hållbarhet är ett långsiktigt åtagande och inte ett kortvarigt incitament är nyckeln. Att ändra det tankesättet för att tänka på detta som att åta sig framtiden kan göra hela skillnaden.

  1. Konsumenter är likgiltiga inför certifieringar

Som butiksägare och tillverkare är vi alltför bekanta med certifieringar som Global Recycling Standard och den höga standarden av ansvarstagande som dessa certifieringar håller över företag när det gäller hållbara metoder. Dessa certifieringar hjälper konsumenter och aktieägare att förstå att ett företag har genomgått tredjepartsverifiering för att säkerställa att det faktiskt håller vad det säger när det kommer till miljöansvar.

Men vet och förstår vanliga konsumenter vad dessa certifieringar betyder? Och ännu viktigare, bryr de sig om att väskan eller skorna de precis köpt följer dessa certifieringar och regelverk?

Det korta svaret är nej. En genomsnittlig konsuments köpbeslut är huvudsakligen inriktade på faktorer som pris, praktiska egenskaper och varumärkeslojalitet. Ansvaret ligger då hos företagen själva för att inte bara se till att de deltar i att utbilda konsumenter om dessa referenser, utan också att se till att deras produkter är lika praktiska som de är hållbara.

  1. Företag som inte hoppar på det miljövänliga tåget tar en enorm risk

H. Lee Scott, president och vd på Wal-Mart, sade det bäst: ”Hållbarhet är den enskilt största affärsmöjligheten under 2000-talet och kommer att vara nästa källa till konkurrensfördelar.”. Detta citat är applicerbart för vilket företag som helst i dag.

Alltför ofta ser vi företag göra förändringar endast när de känner sig hotade – men det kan redan vara för sent. Ta bilbranschen till exempel. Innan Tesla gick in på spelområdet med sina revolutionerande lösningar var andra biltillverkare begränsade i sina innovativa erbjudanden. Då var de redan för långt bakom.

Så är det med hållbarhet också. Både globalt och lokalt inom EU ser vi beslutsfattare vidta åtgärder för att öka miljöstandarder. Som ett företag är det sista du vill att bli fångad på bakfoten när dessa initiativ blir regelmässiga – och det är bara en tidsfråga innan det blir verklighet.

När vi tittar på företag som funnits länge har hållbarhet sällan funnits på agendan eller varit en prioritet. Det är förståeligt att det kan vara tufft för dessa företag att göra en medveten förändring mot mer hållbara metoder och bygga in det i varje aspekt av verksamheten.

I takt med att samhällets krav utvecklas måste och bör varje bra företag svara med produkter och företagslösningar som uppnår dessa behov. Dessa förändrade behov måste tas i beaktning inom deras kärnverksamhetsstrategier för att säkerställa att de tillgodoser deras kunders behov.

  1. Hållbarhet är inte en fluga

Under de senaste decennierna har vi sett många flugor komma och gå (vem minns inte Google Glasses?)

Hållbarhet är definitivt inte en fluga och är här för att stanna. De kommande åren kan vi faktiskt förvänta oss att det fortsätter penetrera närmare varje aspekt av både företag- och konsumentlivsstilar.

En ny undersökning studie från Nielsen visade att 58 procent av konsumenter skulle betala mer för ett miljövänligt varumärke. Denna siffra hoppar upp till hela 72 procent för de mellan 15 till 20 – den framtida generationen.

Det är tydligt att miljöansvar är ett tankesätt som överförs från generation till generation, och företag spelar en enorm roll i att se till att det växer. Hållbarhet kommer att påverka både företagens och konsumenternas beslut.

Som företagsledare själv anser jag det vara mitt ansvar att hjälpa till att växa fram en hållbar framtid, i dag.

Av: Raphael De Perlinghi, Director Consumer Business EMEA, Targus

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>