Förra veckan gav Regeringen Trafikverket i uppdrag att direktupphandla två nattågslinjer Stockholm-Hamburg och Malmö-Bryssel med trafikstart senast augusti 2022.
Satsningen väntas kosta 400 miljoner för skattebetalarna. Snälltåget, som idag är den enda operatören som kör nattåg från Sverige till Tyskland, är kritiskt till Regeringens satsning och menar att en fullständig marknadsöppning är det mest effektiva sättet att uppnå en framgångsrik comeback av nattåg.
-Vi kör nattåg mellan Malmö och Berlin utan subvention sedan 2012 och nästa år kommer vi lansera en ny nattågslinje Stockholm-Berlin via Köpenhamn och Hamburg, och dessutom direkta nattåg till de österrikiska alperna på egen risk. Vi tror på nattågets framtid och vi välkomnar Regeringens intresse för nattåg men menar att en direktupphandling är fel väg att gå om man verkligen menar allvar med att utveckla nattågstrafiken, säger Carl Adam Holmberg, Affärschef på Snälltåget
Med en upphandlad, skattesubventionerad nattågstrafik är risken överhängande att intresset från andra tågbolag att köra tåg mellan Sverige och kontinenten försvinner om en enskild aktör får statliga bidrag. En upphandling riskerar att återskapa ett ineffektivt monopol och underminera en marknad som håller på att utformas. Långsiktigt kan en upphandling innebära färre tåg på spåren, vilket är exakt motsatt effekt än den som Regeringen vill uppnå.
-Avregleringen av passagerarflyget på 80- och 90-talen ledde till en snabbt växande marknad. Att flyget från början varit internationellt, med likartade regler och fordon underlättade och skapade rätt förutsättningar för att nya aktörer kunde komma in på marknaden och lansera nya innovativa tjänster. Nu måste vi göra samma resa med järnvägen. En fullständig marknadsöppning är det mest effektiva sättet att uppnå en framgångsrik comeback av nattåg – inte att återgå till tidigare monopol med statsstöd, fortsätter Carl Adam Holmberg.
Skapa rätt förutsättningar för nattågets comeback
För att fler ska vilja välja tåget så behöver det bli enklare att köra tåg i Europa. För samtidigt som infrastrukturen aldrig varit bättre mellan Sverige och Europa så är det svårare än någonsin för svenska tåg att köra utanför landets gränser. Den europeiska tågpolitiken styrs så mycket av nationella intressen och byråkratiskt krångel att utvecklingen mot ett enklare klimatsmart resande håller på att spåra ur. Olika standarder, krångligt regelverk och prioriteringar av den inhemska trafiken är det som gör att det är svårt att köra internationell nattågstrafik.
-En snabbare utbyggnad av ett gemensamt europeiskt signalsystem och sänkta infrastrukturkostnader att köra tåg på de gränsöverskridande linjerna är två exempel på saker som Regeringen borde fokusera på istället. Både persontrafik och godstrafik på järnväg skulle gynnas av detta, vilket ger en större marknad och således mer positiv klimateffekt än vad som blir fallet av ett upphandlat nattåg mellan Sverige och kontinenten, avslutar Carl Adam Holmberg.