”Göteborg blir en kraftfull hubb för hållbara startups”
Hem HÅLLBARA ÅSIKTER ”Göteborg blir en kraftfull hubb för hållbara startups”

”Göteborg blir en kraftfull hubb för hållbara startups”

Publicerat av: Redaktionen

Som jurymedlem i Njord Nest-tävlingen coachar Anca Vraciu från Vista många småföretagare vars affärsidé är att skapa en hållbar framtid.

En sak hon lagt märke till är att särskilt många av deltagarna har kommit från just Göteborg.

Under dessa utmanande pandemitider har många företag varit tvungna att tänka om eller förändra sina företag i grunden. Just därför skapades Njord Nest-coachingen: ”Vi vill stötta småföretagare som skapar nya och banbrytande idéer med hållbarhetsfokus”, säger Anca Vraciu, Country Manager för Norden på marknads- och designföretaget Vista (tidigare Vistaprint) och ny jurymedlem i Njord Nest. Tillsammans med Drivhuset tog Vista fram ett 13-veckorsprogram med rådgivning och workshops som hjälper småföretag att växa. Tillsammans med andra experter inom entreprenörskap och marknadsföring coachar Anca på så sätt upp till 20 företag samtidigt och hjälper dem att utvecklas.

7 kreativa startups från Göteborg som bidrar till de globala målen

Bland deltagarna i den tredje och aktuella rundan av Njord Nest finns det enligt Anca många kreativa småföretagare från just Göteborg:

  • Sirkl: Dardan Rexhepi och Egzona Rexhepi driver Sirkl, en cirkulär prenumerationstjänst för leksaker. ”Vi vill göra lekandet mer hållbart”, berättar Egzona. ”Med Sirkl bidrar man inte bara till att minska miljöpåverkan men även leksaksröran.” Samtidigt kan föräldrarna ge sina barn mer varierade lekstunder.
  • Superkons: Superkons är superkoncentrerade produkter för hushållsbruk och personlig hygien som man späder ut med vatten i en valfri behållare. Sreeja Vijjapu och Amruth Sabbisetti kom på idén att tillverkar Superkons eftersom rengöringsprodukter som man köper annars transporteras oftast i plastbehållare för engångsbruk runt landet och är dessutom fyllda med en stor andel vatten – som man redan har hemma. Med Superkons minskas plastförbrukning och transportutsläppet.
  • Emigreat: Även företaget Emigreat drivs av fyra kreativa Göteborgare: Anali Guzman Molina, Abhilash Ram, Saaya Sorrells-Weatherford och Liv Mari Lervik Alterskjaer. Emigreat är en allt-i-ett plattform, en assistent och rådgivare som hjälper folk med flyttningen till Sverige och bidrar därmed till den globala målen nr. 10, minskad ojämlikhet. Denna ojämlikhet yttrar sig annars i bristande kunskaper om migrationspolitik, regler, tjänster och de bredare resurserna för social integration. Att kunna flytta i sinnesro, det är vad de fyra företagarna hjälper med.
  • ”Göteborg blir en kraftfull hubb för hållbara startups”

    Birds Relations är en av de många startups från Göteborg som fokuserar på de globala målen

    Food4Future: Giordana Legnazzi, Alessandro Legnazzi, Gianluca Tognon står bakom Food4Future. Deras mål: minska konsumtionen av mjölkprodukter och kött i den dagliga måltiden genom att införa det alternativt växtbaserat protein lupin. Lupin är en baljväxt som kan ta upp kväve direkt från luften. Det innebär att mindre kvävegödsel behövs. Lupin behöver också en låg mängd vatten och växer i Sverige. Deras första produkt är en bakmix för italienskt pitabröd, baserad på lupinmjöl.

  • Aquapony: Med sin startup Aquapony erbjuder Nils Wibeck kompletta kretsloppsodlingsystem för inomhusbruk där man odlar genom att utnyttja näringen som produceras av fiskar i ett akvarium. Året runt kan man på så sätt skörda sina egna färska örter, grönsaker och även fisk, samt att lära sig vikten av samspelet mellan växter och djur i naturens kretslopp.

Även bland de tidigare vinnare i Njord Nest finns två startups från Göteborg:

  • Birds Relations: Med Birds Relations har Clara Zelleroth, Helga Johnsson Wennerdal, Sofia Brandt och Isa Cederberg tagit fram en app som fokuserar på psykisk hälsa. På ett roligt och enkelt sätt hjälper den par att arbeta på sin relation.
  • KoldBath: Idag går 80 % av svensk ull förlorad, 50 % av svenska äldre säger att de känner sig ensamma och 4 av 5 nyanlända kvinnor i Sverige går arbetslösa. KoldBath-grundarna Cara Boccieri och Audrey Baba kom på en lösning på flera problem på en gång genom att skapa ett företag som samlar in oanvänd svensk ull, sätter svenska mormödrar och farmödrar i kontakt med nyanlända kvinnor i Sverige så att de tillsamman kan skapa handstickade ullmössor.

Ett bra koncept är viktigt för att kunna nå ut och hitta kunder

”Det är jätteroligt att det finns så många kreativa företag just i Göteborg som vill påverka hållbarheten i världen”, berättar Anca. ”Det är viktigt att våga börja, testa och agera, och i Göteborg är företagarna på rätt spår.” Enligt Anca är det viktigt att ha ett bra koncept som folk förstår: Det behövs en tydlig idé, affärsmodell och värdeerbjudande, samt en grafisk profil – då har man en bra grund för tillväxt. Vilket är några av de ämnen som Anca och jurymedlemmarna hjälper och coachar företagarna med under Njord Nest. Efter en final pitch i slutet av februari utses en vinnare bland deltagarna som får 2 500 € i startkapital, logotyp- och designutveckling samt marknadsföringsmaterial.

Anca Vraciu kan berätta mer om vilket stöd småföretag kan behöva för att komma i gång med en framgångsrik och hållbar affärsidé. Hör gärna av dig om du behöver ytterligare info eller vill intervjua Anca.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>