Hållbarhet och digitalisering i fokus när Fastighetsmässan firar 10 år i Malmö

Hållbarhet och digitalisering i fokus när Fastighetsmässan firar 10 år i Malmö 1
Park & utemiljö – en del av Fastighetsmässan Syd

Fastighetsmässan har funnits sedan 2009 och är idag Nordens ledande mötesplats för fastighetsbranschen. Den 26–27 februari genomförs Fastighetsmässan på Malmömässan, denna gång med den nya satsningen på offentliga miljöer ”Park och utemiljö”.

Fastighetsmässan har fokus på framtidens hållbara fastigheter och vad framtidens innovationer kan göra för fastighetsbranschen. Nytt för i år är området ”Park och utemiljö” som handlar om det offentliga rummet och berör frågor som hållbarhet och trygghet i utemiljöer.

-Det offentliga rummet blir allt mer centralt för den urbana människan, menar Maria Perneros Geterud, projektledare. Det här blir en ny och självklar samlingsplats för alla som jobbar med utomhusytor i en stad och vill se och uppleva hur stadens offentliga rum ska kunna vara attraktivt och tillgängligt.

På mässan deltar till exempel projektet ”Stick ut Malmö”, som är ett samarbete mellan Malmö Stad, Malmö Universitet och EU, för att prata kring hur arbete utomhus kan bidra till ett mer hållbart och innovativt arbetsliv.

Det finns också möjlighet att lyssna till Maria Stellinger Ernblad, Digitaliseringschef, Malmö stad och Giovanni Leoni, Strategisk förändringsledare inom digitalisering, Malmö stad som berättar om hur Malmö stad jobbar med digitalisering.

Fastighetsmässan har på 10 år ökat med 218 procent i utställande företag och i 410 procent i antal besökare. För att kunna bygga en tät och hållbar stad med kvalitet i fastighets- och stadsmiljön, krävs ett bra samarbete inom fastighetsbranschen.

-Vår ambition är att samla hela branschens värdekedja under ett och samma tak där vi skapar en bred och varierad mötesplats med de senaste trenderna i fokus, säger Maria Perneros Geterud.

Related Articles