IVECO eDaily – första transportbilen med vätgas
Hem TRANSPORT IVECO Group eDaily – första transportbilen med vätgas

IVECO Group eDaily – första transportbilen med vätgas

Publicerat av: Redaktionen

Iveco Group och Hyundai Motor Company presenterade den första IVECO eDAILY Fuel Cell Electric Vehicle på IAA Transportation 2022 i Hannover.

Både Iveco Group och Hyundai har ambitiösa hållbarhetsmål, vilket framgår av deras individuella åtaganden.

Med samarbetet påskyndar de övergången till nettonollutsläpp av koldioxid.

Sedan de undertecknade ett MoU (Memorandum of Understanding) i mars 2022 har de bildat flera gemensamma arbetsgrupper om olika tekniska strömmar för att utforska sätt att komplettera varandra i utvecklingen av elfordon och alternativa framdrivningssystem.

Tidigare i juli presenterade de två företagen gemensamt vätgasdrivna IVECO BUS-fordon utrustade med Hyundais bränslecellssystem med förväntade relevanta fördelar när det gäller prestanda och utsläpp. I dag presenterar de eDAILY Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), som representerar den framtida potentialen för IVECO:s bästsäljande och längst producerade stora tranmsportbil, med ett sortiment som för närvarande inkluderar framdrivningssystem som är både traditionella och metan/biometandrivna och nya Battery Electric Vehicle (BEV)-modeller.

Testats i Europa och bekräftar en räckvidd på 350 km

Den fungerande eDAILY FCEV-prototypen är utrustad med Hyundais 90 kW vätebränslecellsystem och 140 kW e-motor. Sex tankar erbjuder en kombinerad lagringskapacitet på 12 kg väte. Prototypen, med en totalvikt på 7,2 ton, har testats i Europa och bekräftar en räckvidd på 350 km, med maximal nyttolast på 3 ton och tankningstid på <15 minuter. Medan eDAILY BEV, som också lanseras i dag på IAA, är lämpligare för kortare transportsträckor, kommer eDAILY FCEV att vara ett idealiskt alternativ för leveranser där lång räckvidd med hög nyttolast är nödvändig.

En integrerad del av eDAILY FCEV är batteripaketet från FPT Industrial, drivlinemärket för Iveco Group, medan bränslecellssystemet från Hyundai är det senaste steget i företagets över 20 år långa vätgasmobilitetsresa. Hyundais avancerade bränslecellsteknik används redan i olika applikationer, särskilt inom nyttofordonssektorn. Systemet loggade över 4,5 miljoner km i Schweiz på tunga lastbilar, vilket visar dess kraftfulla prestanda och tillförlitlighet. Bolagens gemensamma slogan, ”Engineered by Iveco Group, powered by Hyundai”, återspeglar det ömsesidigt fördelaktiga samarbetet och kommer också att vara drivkraften för liknande framtida initiativ.

Påskyndar övergången till koldioxidneutralitet

– Efter det senaste tillkännagivandet, att IVECO BUS utrustar sina framtida vätgasdrivna bussar med våra bränsleceller, är den vätgasdrivna eDAILY ytterligare ett konkret exempel på vad vi kan åstadkomma genom att arbeta tillsammans för att påskynda övergången till koldioxidneutralitet. Partnerskapet mellan de två företagen har visat sig vara mycket framgångsrikt och vi förväntar oss större resultat under de kommande åren, säger  Martin Zeilinger, chef för Commercial Vehicle Development Tech Unit på Hyundai Motor.

– Samtidigt som vi tillkännager att vårt helelektriska eDAILY-projekt har blivit verklighet är vi glada över att kunna presentera den första vätgasdrivna eDAILY för världen. Baserat på denna prototyp siktar vi på att rulla ut en liten serie FCEV-transportbilar för test med utvalda kunder i slutet av nästa år. Denna spännande milstolpe i vår hållbarhetsresa är ett resultat av det framgångsrika samarbetet mellan Iveco Group och Hyundai Motor Company och visar hur vi kan uppnå konkreta resultat på kort tid genom att kombinera våra styrkor, säger Anders Nilsson, försäljningsdirektör hos IVECO Sweden AB.

IVECO eDaily – första transportbilen med vätgasIveco Group och Hyundai undersöker också andra samarbetsalternativ, allt från att korsförsälja produkter i utvalda globala regioner till gemensam utveckling inom fordonsautomation och konnektivitet. Dessutom överväger Hyundai också inköpsmöjligheter från FPT Industrial inom nästa generations konventionella drivlinor för kommersiella fordon. Detta visar hur engagerade företagen är i att undersöka alla värdefulla möjligheter, och de två parterna är övertygade om att de pågående projekten kommer att ge resultat inom en snar framtid.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>