Klimatmedvetna konsumenter är beredda att betala mycket mer för hållbarhet
Hem Hållbar Utveckling Klimatmedvetna konsumenter är beredda att betala extra för hållbarhet

Klimatmedvetna konsumenter är beredda att betala extra för hållbarhet

Publicerat av: Redaktionen

En tredjedel av de svenska konsumenterna kan tänka sig att betala extra när de handlar kläder eller skor om produkterna är hållbara.

Särskilt unga personer är villiga att betala betydligt mer för klimatmedvetet producerade kläder och skor än för standardprodukter.

Det visar studien Global Sustainability Study från konsulthuset Simon-Kucher & Partners.

33 procent av svenskarna i undersökningen är beredda att betala mer för hållbara och/eller miljövänliga kläder och skor. Bland de 33 procent som gärna betalar mer för hållbarhet kan man i genomsnitt tänka sig att betala 26 procent extra för en hållbar produkt. De svenska konsumenterna är inte beredda att betala lika mycket extra för ett hållbart alternativ som konsumenterna i våra grannländer Danmark och Norge, även om 26 procent är en betydande skillnad jämfört med hur mycket man vill betala för en standardprodukt.

I Sverige ligger 18–29-åringarna före övriga åldersgrupper, eftersom de kan tänka sig betala i snitt 36 procent mer för en hållbar produkt i kategorin kläder och skor än för en standardprodukt.

– Studien visar att segmentet klimatmedvetna konsumenter är stort. Och de klimatmedvetna är beredda att betala mer för gröna alternativ, mycket mer. Det är något man i modebranschen och detaljhandeln borde tänka på. Potentialen är enorm för svenska företag med en affärsmodell som passar den växande gröna efterfrågan, säger Andreas Jonason, managing partner på Simon-Kucher & Partners.

Klimatmedvetna konsumenter är beredda att betala mycket mer för hållbarhet

Andreas Jonason

46 procent av de svenska konsumenterna tycker att det är viktigt att de skor och kläder de köper är hållbart producerade. Det är dock fortfarande fler som tycker att det är viktigt att produkten är trendig och populär (64 procent) och att produkten har ett attraktivt pris (67 procent).

– Det finns en mycket attraktiv marknad för företag som i sin kärna är gröna eller som vill flytta produktion och utbud i en mer hållbar riktning. Hållbarhet kommer gradvis bli ett grundläggande krav, vilket innebär att företag som redan är klimatmedvetna har en unik möjlighet. I övriga delar av svenskt näringsliv kommer man att behöva investera, vara innovativ och förändra sina affärsmodeller för att säkerställa lönsamhet och livskraft på sikt, säger Andreas Jonason.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>