Att producera och leverera en liter förpackat vatten kräver minst 300 gånger mer energi än att tappa upp en liter vatten från kranen.
Informationen är från branschorganisationen Svenskt Vatten som arbetar med hållbarhetsmärkningen Kranmärkt.
Med Bevegos hållbarhetsambassadörer i spetsen har flera av filialerna nu genomfört ett arbete för att bli kranmärkta, vilket innebär att sluta använda förpackat vatten och därigenom minska påverkan på klimatet.
”Det var flera anledningar till att vi ville arbeta för att kranmärka våra filialer. Bland annat för att minska alla de transporter som förpackat vatten kräver och för att minska användandet av plast. Visst pantar man flaskorna efter användning så att materialet kan återanvändas, men tillverkningen av alla dessa flaskor genererar stora utsläpp. Vi har ju också väldigt bra kranvatten i de flesta städer så därför valde vi att börja kranmärka våra filialer.” säger Karin Hedgren, Human Resources Manager på Bevego.
Organisationen Svenskt Vatten kranmärker
Kranmärkning är en nationell hållbarhetsmärkning som hanteras av branschorganisationen Svenskt Vatten. Arbetsplatser som avstår helt från förpackat vatten kan bli kranmärkta. Förutom att insatsen innebär minskade koldioxidutsläpp och gör skillnad för miljön är märkningens syfte att ta ställning och inspirera andra att också välja kranvatten istället för flaskvatten.
”Vi som är hållbarhetsambassadörer på Bevego har möte ungefär en gång varannan månad och i det forumet togs frågan upp om att kranmärka våra filialer. Efter det stämde vi av med våra kollegor och platschefer för att höra deras tankar om att helt sluta med vatten på flaska. För att få denna märkning krävs att inget förpackat säljs eller serveras på arbetsplatsen, på våra konferenser eller event. Jag fick bra respons och kunde meddela att vi här i Landvetter var positiva till att genomföra detta.” berättar Andrea Bennetoft, produktionscontroller på Bevego.
Inspirerar med hållbarhetsambassadörer
Andrea arbetar på Bevegos produktionsanläggning och centrallager i Landvetter där hon är utsedd hållbarhetsambassadör på anläggningen. Bevego har arbetat med hållbarhetsambassadörer sedan 2020 och rollen innebär bland annat att genomföra förändringar för en mer hållbar arbetsplats tillsammans med sina kollegor. I stort handlar rollen om att informera och att inspirera till ett mer hållbart tankesätt och att hjälpa till i en hållbar utveckling inom flera områden.
World Water Week 2023
Under den 20–24 augusti genomfördes World Water Week som är en stor årlig konferens både i Stockholm och online, som belyser globala frågor om vatten. ”Jag tycker det är bra att det finns den typen av event, att man till exempel fokuserar på vatten en hel vecka. Det blir en påminnelse om att belysa vissa frågor. Jag satte till exempel upp information i lunchrummet under denna vecka med saker som är bra att påminna sig om.” berättar Andrea.
World Water Week samlar allt från forskare, toppolitiker, studenter, klimataktivister och näringslivet. Vatten är ett otroligt brett ämne som ger upphov till diskussioner inom allt från fattigdom, biologisk mångfald, livsmedelssäkerhet och energi. Frågor som diskuterades under årets konferens var bland annat vilken styrning och vilka innovationer som behövs i vår värld där vi har instabil tillgång på vatten och vattenbrist.
Bevego kranmärks
På Bevego beslutade man sig för att börja kranmärka de filialer där man utsett en hållbarhetsambassadör, som finns på plats och har möjlighet att driva igenom förändringarna. När man säkerställt att inget förpackat vatten serveras eller säljs på arbetsplatsen får man ett godkännande av Svenskt Vatten, och kan visa upp att man gjort ett hållbart val och står för en värld med mindre förpackat vatten. Men den stora utmaningen är inte att få sin märkning, utan att få med sig alla inblandade i omställningen och förändra ett beteende.
”Det är ju en klassiker att det finns en kyl full med vattenflaskor på en arbetsplats. Och visst är det enkelt att köpa in vatten på flaska och dela ut på möten och konferenser, men jag tror mest att det är en vanesak. Vissa tycker det är lyxigt att få en egen vattenflaska men det har gått precis lika bra sedan vi började servera vatten i kannor. Man kan lägga i lite skivor med frukt i vattnet till exempel, det skapar också en trevlig känsla.” säger Andrea.
Visste du att kranvatten är 250 gånger billigare än en flaska vatten i butik?
(Källa Svenskt Vatten)
Idag finns dessutom många bra lösningar för att göra stilla vatten till bubbelvatten, något som Andrea fick filialen att investera i efter önskemål från hennes kollegor. En maskin som snabbt betalar tillbaka sig genom att sluta med flaskvatten, som är enkel att servera från och direkt ger kallt vatten oavsett om du vill ha bubblor eller inte. ”Jag tycker att kranmärkningen har gått bra och vi kommer absolut hålla detta. Nu när vi har satt upp märkningen kan ju ingen stå bredvid och dricka förpackat vatten, då skulle vi ju få skämmas.” säger Andrea och skrattar.
Fortsätter arbetet framåt
Ett antal filialer har nu blivit kranmärkta och bidrar till minskade transporter och minskad användning av plast. Här bjuds det gärna på ett glas kranvatten istället! Nu hoppas hållbarhetsambassadörerna på att inspirera fler filialer till att gå samma väg och sluta med flaskvatten för att minska koldioxidutsläppen och avtrycket på miljön. Vatten är vårt viktigaste livsmedel och en förutsättning för allt liv, och samtidigt en av våra stora klimatutmaningar. Tänk på att använda vatten hållbart!