Logistikföretaget Svensk Hemleverans har som mål att bara använda miljövänliga fordon. Arbetet med att skifta mot en helt fossilfri fordonsflotta underlättas nu genom ett nytt samarbete med svenska CTEK som ska leverera laddinfrastruktur och kringtjänster.
Svensk Hemleverans delar ut morgontidningen på ett flertal håll i landet och använder även sitt distributionsnät för att erbjuda hemleveranser. För att ta ytterligare miljöhänsyn har företaget valt att fokusera på sina fordon och deras utsläpp av koldioxid.
– Vårt hållbarhetsarbete genomsyrar all verksamhet där vi finns för att sprida oberoende journalistik och den bärande tanken i vår affärsidé är samdistribution. Det innebär konkret att vi sparar tid, pengar och inte minst miljön. Genom ett antal åtgärder ska vi kontinuerligt minska våra utsläpp av koldioxid, berättar Mattias Bodin som är affärsområdeschef för åkeri och fordon på Svensk Hemleverans.
Företagets mål är att minska utsläppen av koldioxid från sina fordon med 20 procent mellan 1 januari 2018 och 31 december 2020. Det miljömålet ska man uppnå genom att i möjligaste mån använda fordon som släpper ut så lite koldioxid som möjligt, utan att äventyra säkerheten för personal eller minska effektiviteten. Som ett led i omställningen inleder nu Svensk Hemleverans ett samarbete med CTEK som leverantör av laddboxar för företagets elfordon.
– Grunden för vårt val av CTEK var ett bra helhetsupplägg med allt från leverans av laddboxar till e-portalen där vi får möjlighet att mäta och följa upp varje enskilt fordon och laddbox.
Inledningsvis omfattar samarbetet verksamheterna i Norrköping, Linköping, Uppsala och Vimmerby, men Svensk Hemleverans har som ambition att fortsätta växa med CTEK på samtliga orter och regioner där företaget är verksamma.
– Samarbetet är ett bra exempel på hur olika aktörer kompletterar varandra i Sveriges förflyttning mot hållbara transporter med fler laddningsbara fordon på vägarna, säger Daniel Forsberg, Marknadschef EV CTEK.
Strategin att satsa på fossilfritt innebär en förändring även för Svensk Hemleverans distributörer.
– Körsättet i en elbil skiljer sig avsevärt från det i en traditionell bil och inledningsvis såg vi stora variationer i framförande och elförbrukning. Vi jobbar därför aktivt med lokala “ambassadörer”, som utbildar och stöttar förare och kollegor vid implementeringen och då vi ser att det uppstår brister i framförandet.
Mattias Bodins råd till andra företag som står inför att byta till fossilfri fordonsflotta är att ha ett öppet sinne och inte tidigt låsa fast sig vid en viss lösning.
– Nyckeln är att testa sig fram och hitta det som passar bäst för den egna verksamheten. Vi har valt att primärt satsa på eldrivna fordon i vår omställning. Vi jobbar med lastcyklar och mopedbilar, men försöker också hitta andra lösningar, som fossilfria drivmedel. Att leda i förändring är något som måste ske konstant och vi tror att framtiden kommer att bli ännu mer komplex än nutiden.