Malmöbaserade tech-startupen Carswipe, där Steve Angello och Affärsänglarna i Malmö nyligen gick in som investerare, teamar nu upp med Göteborgsbolaget North Projects för att få fler att välja elbil.
Genom att integrera North Projects kunskap och tjänster i köpprocessen, vill man göra det digitala elbilsköpet enklare.
Allt fler väljer elbilar.
År 2021 hade Sverige dubbelt så många elbilar som året innan. Ett problem är dock att många aktörer, såväl digitala som fysiska, släpper kunden efter att denne köpt en elbil. Detta innebär att det fallit på kundens eget ansvar att ta reda på vilka tillbehör och laddningsenheter som behövs, samt att införskaffa dessa. Det är inte bara tidskrävande utan även något som kan göra att personen istället för en elbil väljer en bil som drivs av bensin eller diesel, eller går till en annan aktör.
Genom Carswipes samarbete med North Projects, ett bolag som utvecklar och tillhandahåller tjänster, lösningar och produkter för elektrifiering, vill man underlätta för kunden genom att integrera allt som hör till elbilen som en naturlig del i själva köpet. Genom att höja servicen för kunderna och ledsaga dem genom hela processen hoppas man att allt fler ska förstå nyttan av digitalisering och elektrifiering.
– Precis som Carswipe är North Projects ett nytänkande bolag med ambitionen att revolutionera de branscher inom vilka de verkar, så samarbetet känns inte bara spännande utan även logiskt. Vi vill bägge driva på utveckling, digitalisering och elektrifiering av samhället och underlätta för kunderna och få dem att känna sig trygga, säger Ivan Boberg Jovanovic, VD på Carswipe.
Carswipe bygger helt och håller på digitala interaktioner, allt sköts online och inga förkunskaper krävs vare sig om du vill sälja eller köpa en bil. Företagets grundidé och ideologi är just att bilköpet ska vara så enkelt som möjligt. Nyligen gick Swedish House Mafia-profilen och entreprenören Steve Angello samt Affärsänglarna i Malmö in som investerare i bolaget. Nu får de alltså ytterligare förstärkning genom samarbetet med North Projects.
– Det finns så mycket vad gäller användarperspektivet som många glömmer, vilket är den främsta anledningen till att vi teamat upp med Carswipe. Det finns många aktörer på marknaden som säljer laddboxar men få som erbjuder en helhet, det vill säga box, installation, service, drift och underhåll – allt med fokus på användaren och att dennes upplevelse ska bli så bra som möjligt. Vår förhoppning med samarbetet är att utmana branschen och rita om kartan för de affärer som görs online och vad man som kund faktiskt ska kunna förvänta sig, säger Marcus Andersson, VD på North Projects.
Carswipe lanseras i Skåne i dagarna och en proof of concept kommer att ske under våren. Förhoppningen är en skarp lansering redan till sommaren. Man har dock redan nu haft ett flertal konverteringar och över 3000 besökare/månad – detta trots att tjänsten ännu inte är live.
– Vi märker på många sätt att det finns en stor efterfrågan på nya sätt att göra bilaffärer online, inte minst på det stora antal besökare vi har till en sida och en tjänst som ännu inte är lanserad. Genom samarbetet med North Projects hoppas vi att bli ett än mer självklart val för de som väljer att göra sin bilaffär online. Vi gör något som främjar användaren men även samhället – den synergin är end game, och något vi kommer att kunna pusha varandra för att uppnå. Det är hög tid att utmana branschen och vart vi är på väg, säger Ivan Boberg Jovanovic.