Företagets konkurrenskraft definieras till stor del av förmågan att bli av med dåliga kunder
Gartneranalytiker har i en färsk undersökning konstaterat att 2025 kommer tre av fyra företag att vara bra på att fasa ut de minst lönsamma kunderna.
Detta är viktigt eftersom olönsamma kunder kräver mycket resurser och investeringar, och har en negativ inverkan på medarbetarnas arbetsmiljö och produktutvecklingen.
De bra kunderna är de som engagerar sig i sina favoritföretag, och vill vara med och skapa samt utveckla framtida tjänsteerbjudanden. Detta är centralt nu när anställda och kunder väljer företag som ligger långt fram digitalt, som är inkluderande, har ett tydligt syfte och prioriterar att snabbt bli klimatneutrala.
Kunderna blir producenter
De företag som inkluderar sina kunder i produkt och tjänsteutvecklingen kommer snabbt att bli mycket bättre på att uppfylla kundernas förväntningar. Vi kommer att se många exempel där leverantörer och kunder skapar tillsammans, där fler lanserar produkter och tjänster med klimatvänlig tillverkning och distribution. När kunden behandlas som en del av utvecklingsteamet är det också lättare att se till att den nya produkten eller tjänsten ligger i linje med efterfrågan. Det kan vara något så enkelt som att föreslå nya färger, eller de mer grundläggande förändringarna kring hur produkten tillverkas och släpps på marknaden. McDonalds i USA hoppade på tåget tidigare i år när de under en begränsad tid sålde fyra av de mest populära egenkomponerade menyerna som var trendiga på Tik Tok. Det var varianter där kunderna själva hade blandat samman komponenter utöver standardmenyerna för att skapa sin egen perfekta måltid. Vi kommer att se många liknande exempel framöver, därendast kreativiteten sätter gränser.
Mer måste komma ut som tjänster
Företag måste skapa en bra relation med kunderna och ett rykte som gör att kunderna vill arbeta närmare sin leverantör. Därför är det smart att använda nya typer av teknologier för att få insikt i de olika faserna av produktens livscykel. Bland många exempel finns ny mjukvara baserad på artificiell intelligens som gör att företaget kan prata med hundratals kunder samtidigt och samla unika insikter genom att kombinera kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder.
Vi kommer också att se att företag blir bättre på att kommunicera när produkterna erbjuds som tjänster. Genom att leverantören i en sådan affärsmodell behåller ägandet av produkten kommer de att vilja förstå vad kunderna tycker om tjänsten och hur den kan förbättras. Denna ökade dialog med marknaden kommer att ha en stor positiv inverkan på produkter och tjänster samt skapa mer cirkulära och hållbara värdekedjor. Kloka ledare lyssnar när kunderna berättar vad de helst vill ha.