Tietoevry får fortsatt förtroende att bidra till Systembolagets fortsatta digitaliseringsresa.
Nuvarande avtal förlängdes 2018 med en löptid till 2023, men redan nu väljer Systembolaget att förlänga avtalet till 2025.
I avtalet ingår löpande IT-drift, molntransformation och kontinuerlig förbättring av köpupplevelsen – både i butik och på webben. Hållbarhet är även en viktig del av samarbetet och Tietoevry har utvecklat en digital plattform som gör det möjligt för Systembolaget att mäta och minska den egna och leverantörernas miljöpåverkan.
– Vi är mycket glada över att förlänga avtalet med Systembolaget och få fortsätta digitaliseringsresan tillsammans. De senaste åren har vi kommit en bra bit på väg, bland annat genom successiv övergång till molnet som möjliggjort effektivare testning och produktutveckling, säger Anette Jarlemark, kundansvarig på Tietoevry.
För Systembolaget är högt förtroende bland konsumenter och allmänheten av yttersta vikt och en bra kundupplevelse är en nyckel till det höga förtroendet.
I arbetet med att skapa bästa möjliga kundupplevelse har utvecklingen av nya digitala lösningar med nya teknologier varit viktig de senaste åren. Ett exempel är AI:n ”Amelia” som Tietoevry tagit fram för att hjälpa personalen och kunderna i butik med förslag på liknande drycker samt vilka drycker som passar bra till ett särskilt livsmedel.
Tietoevry har även tagit fram en rad lösningar för att förenkla arbetet i butik för personalen. Under pandemin har man bland annat digitaliserat Systembolagets utbildningsprocesser och gett verktyg för personalen att mötas digitalt och därmed minska resandet och förhindra smittspridning.
Ett annat viktigt område för både Tietoevry och Systembolaget är hållbarhet. En stor del av Systembolagets hårdvara återvinns idag genom Tietoevrys försorg, till exempel har hela 99 procent av alla kassadatorer som bytts ut under året vidareförmedlats till andra verksamheter, varpå livscykeln väsentligt förlängts.
Ett annat initiativ är den hållbarhets-dashboard som Tietoevry utvecklat där datainhämtning automatiseras och miljöpåverkande nyckeltal från Systembolagets samtliga strategiska leverantörer samlas och redovisas utifrån respektive aktörs leverans.
En allt större del av Systembolagets verksamhet sker via webben. De kommande åren ligger utveckling av hemsida, logistikflöden och IT- och informationssäkerhet högt upp på agendan i den fortsatta digitaliseringen.
– När vi började arbeta med Systembolaget, för över tio år sedan, var webben inte den försäljningskanal den är idag. Det nya köpbeteendet ställer nya krav – inte minst när det kommer till logistik, stabilitet och säkerhet. De kommande åren kommer vi fortsätta arbetet med att skapa en förstklassig köpupplevelse för Systembolagets kunder, säger Anette Jarlemark på Tietoevry.