Öka däckens livslängd för att klara omställningen
Hem TRANSPORT Michelin lägger mycket arbete på att hitta vägar för att reducera däckens del av fordonens miljöpåverkan

Michelin lägger mycket arbete på att hitta vägar för att reducera däckens del av fordonens miljöpåverkan

Publicerat av: Redaktionen

I takt med omställningen till mer hållbara transporter förändras fordonsmarknaden.

Konsumenterna vill ha större, bekvämare och mer högteknologiska bilar.

Teknik tar plats och övergången till eldrift gör att bilarna blir tyngre och däcken blir större.

Däcktillverkaren Michelin lägger mycket arbete på att hitta vägar för att reducera däckens del av fordonens miljöpåverkan.

– Våra livscykelanalyser visar att i snitt 84 procent av däckets miljöpåverkan kommer under användningsfasen. Bara 13 procent kommer från däckets råmaterial. Fordon släpper ut koldioxid och partiklar från däck när de slits. Därför är det viktigt att öka livslängden. Ett däck som håller längre släpper ut färre partiklar per kilometer, berättar Richard Andermyr som är hållbarhetschef på Michelin.

Med elbilar går det att sänka fordonens totala påverkan. Skulle all el vara fossilfri i framtiden och fossila bränslen elimineras helt skulle däckens användningsfas endast stå för cirka 45 procent. Då skulle råmaterialet utgöra 45 procent av däckens totala miljöpåverkan.

– Därför måste vi jobba på råmaterialet nu. Michelin ökar andelen hållbart material i våra produkter successivt och driver många projekt inom återvinning och användning av förnybara material. Vårt mål är att 100 procent av våra däck ska bestå av förnybart eller återvunnet material 2050. I dag är den siffran 30 procent och 2030 ska den vara 40 procent.

Öka däckens livslängd

Ett sätt att minska däckens miljöpåverkan i användningsfasen är att minska rullmotståndet. Det ger lägre bränsleförbrukning och ökar räckvidden för eldrivna bilar. Michelin har halverat rullmotståndet på sina däck sedan 1992, och en ytterligare minskning med tio procent är planerad till 2030.

– Vi jobbar även med att öka däckens livslängd. Ju längre man kan använda däcken desto mindre energi och råmaterial går det åt vid däcktillverkning samtidigt som utsläppen av partiklar minskar, säger Richard Andermyr.

I dag byter många sina sommardäck av säkerhetsskäl när de nått ett mönsterdjup på 3–4 millimeter. Det optimala vore att vänta till mönsterdjupet är 1,6 millimeter innan de byts. Ju mer slitet ett däck är desto mindre blir rullmotståndet, eftersom det är mindre gummi som rör sig i slitbanan. Det minskar värmeuppbyggnaden i däcket och det går åt mindre energi för att få det att rulla.

Öka däckens livslängd för att klara omställningen

Stor miljövinst

Därför ser vi på Michelin till att våra sommardäck är säkra ända ner till 1,6 millimeter. Om alla däck i Europa skulle slitas till den lagliga gränsen 1,6 millimeter för sommardäck skulle det kunna innebära en besparing på 128 miljoner däck som inte behöver produceras.

– Det skulle även spara 6,6 miljoner ton koldioxid och 6,9 miljarder euro som idag betalas av de företag och privatpersoner som använder fordonen, konstaterar Richard Andermyr.

FN:s ekonomiska kommission UNECE arbetar på en reglering för däckslitage inom Euro7. Michelin är positiv till förslaget och ser att det ska vara möjligt att införa till 2025 som planerat. Testmetoder för däckslitage måste dock ta hänsyn till skillnader mellan berörda fordonstyper och reflektera verklig användning.

På eComExpo den 28 september kommer Michelin att hålla ett seminarium tillsammans med Euromaster om hur däckbranschen kan bidra till framtidens hållbara transporter.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>