Volkswagen-koncernen har gjort avgörande framsteg inom sina fyra branschledande teknikplattformar.
Företaget drar också nytta av ytterligare mycket attraktiva vinstmöjligheter som en del av sin omvandling från en traditionell biltillverkare till en integrerad mobilitetsleverantör genom att utöka sin verksamhet inom hållbar mobilitet.
- Koncernen gör avgörande framsteg inom sina fyra branschledande teknikplattformar och utökar verksamheten inom hållbar mobilitet ytterligare
- Arkitektur: Koncernen kommer att introducera den senaste generationen av e-mobilitetsplattformar med den nya Premium Platform Electric (PPE) från 2024; 2025 kommer detta att följas av den förbättrade Modular Electric Drive Matrix MEB+ med längre räckvidd, kortare laddningstider och nya modeller med instegspriser under 25 000 euro
- Batteri och laddning: långt framskridna diskussioner med Mahindra om användningen av centrala MEB-komponenter som e-drive och enhetlig cell; enhetlig cell, standardiserad cellfabrik och andra innovationer ger betydande kostnadsfördelar och möjliggör demokratisering av e-mobilitet
- Programvara: Audi Q6 e-tron ger en förhandstitt på den nya programvarugenerationen E³ 1.2; Software Defined Vehicle Hub startar snart och driver utvecklingen av den framtida programvaruarkitekturen E³ 2.0
- Mobilitet: innehav i dotterbolaget Pons cykelleasing i en växande global B2B-vinstmöjlighet; koncernens mobilitetsplattform ska rullas ut efter en framgångsrik pilotfas och täcka alla mobilitetsbehov
Volkswagen-koncernen har gjort avgörande framsteg inom sina fyra branschledande teknikplattformar. Företaget drar också nytta av ytterligare mycket attraktiva vinstmöjligheter som en del av sin omvandling från en traditionell biltillverkare till en integrerad mobilitetsleverantör genom att utöka sin verksamhet inom hållbar mobilitet.
Vid koncernens presskonferens på IAA Mobility i München sade koncernchef Oliver Blume:
– Vi gör goda framsteg. Och snabbare än planerat. Vi har nått många milstolpar, satt viktiga strategiska riktningar och uppnått gemensamma framgångar. Vi driver omställningen systematiskt framåt i enlighet med vår tiopunktsplan och utvecklar kontinuerligt ytterligare attraktiva vinstmöjligheter inom området hållbar mobilitet.
Tiopunktsplanen definierar som ett strategiskt ramverk de viktigaste handlingsområdena för koncernens omställning. Här spelar företagets fyra teknikplattformar en viktig roll: arkitektur, batteri och laddning, programvara och mobilitet. Koncernen har gjort avgörande framsteg inom vart och ett av dessa områden, vilket presenteras på IAA Mobility.
Arkitektur är och förblir en integrerad del av koncernens DNA
Expertis inom detta område utmärker koncernen från branschens i övrigt och ger den en konkurrensfördel och betydande skalningspotential över de tio starka kärnvarumärkena. Sedan 2012 har cirka 45 miljoner fordon tillverkats med den framgångsrika Modular Electric Transverse Toolkit (MQB). Med Modular Electric Drive Matrix (MEB) var koncernen ett av de första företagen som tog sin plattformsstrategi till den elektriska eran. Sedan 2020 har över 1,1 miljoner helt eldrivna fordon levererats av fem koncernvarumärken på MEB-plattformen.
Koncernen förbättrar kontinuerligt denna plattform och erbjuder mer prestanda och funktionalitet inom alla kundrelevanta områden för att möta den snabbt växande utvecklingen inom hållbar helt elektrisk mobilitet. Det visar nya modeller som Volkswagen ID.7 med en räckvidd på upp till 700 kilometer.
Från 2025 kommer den förbättrade MEB+-plattformen att lanseras med ytterligare ökad räckvidd och effektivitet med cirka 10 procent. Den erbjuder accelerationstider på mindre än 5 sekunder från 0 till 100 km/h och snabbladdning på mindre än 20 minuter baserat på koncernens enhetliga cell med Cell2Pack-teknik.
Nya helt eldrivna modeller från Volkswagen, SKODA och CUPRA med instegspriser under 25 000 euro kommer att göra e-mobilitet tillgänglig för ännu fler kunder. Samtidigt kommer de att vara de första fordonen som använder MEB+. Hur emotionellt detta segment kan vara visar konceptbilen som presenterades på IAA Mobility, Volkswagen ID. GTI Concept.
Ett år tidigare, 2024, lanseras koncernens andra elektriska plattform: Premium Plattform Electric (PPE). Plattformen, som utvecklats gemensamt av Audi och Porsche, har en kraftfull och effektiv elektrisk drivlina med en räckvidd på över 600 kilometer samt innovativ batteri- och laddningshantering med 800-voltsteknik. Audi Q6 e-tron blir märkets första bil med PPE och är nästa stora steg i elektrifieringen av modellutbudet. Dessutom kommer PPE-modellerna att få högpresterande elektronikarkitektur och en mjukvaruplattform som nyutvecklats av CARIAD, genom vilken fordonet sömlöst kommer att integreras i kundens digitala ekosystem. Digitaliseringen blir därmed mer påtaglig än någonsin. Bland annat kan kunderna installera och använda några av sina favoritappar direkt i bilen från den integrerade app-butiken. Audi Q6 e-tron är också den första modellen från märket som erbjuder den nya fristående MMI-panoramadisplayen i välvd design, en ny ”augmented reality-head-up-display” och en passagerardisplay.
På medellång sikt kommer Volkswagen-koncernen att gå över till SSP (Scalable Systems Platform) som en enda framtida ryggrad med integrerad el- och elektronikarkitektur. Detta skapar en enorm standardiserings- och skalningspotential, eftersom mer än 40 miljoner fordon från alla märken och segment ska byggas på SSP. Samtidigt ger det intelligenta plattformskonceptet flexibiliteten att skräddarsy fordonen efter behoven i varje segment och samtidigt säkerställs den nödvändiga differentieringen mellan märkena. Investerings- och FoU-kostnaderna förväntas minska med cirka 30 procent med SSP jämfört med MEB, vilket gör att de flesta helt elektriska modellerna kan uppnå samma marginal jämfört med sina konventionellt drivna motsvarigheter.
Batteri och laddning nyckeln till prisvärd och lönsam e-mobilitet
Eftersom Ford redan har valt MEB är Volkswagen-koncernen nu i långt framskridna förhandlingar med Mahindra som en annan viktig samarbetspartner. Mahindra vill använda viktiga MEB-komponenter som e-drive och de enhetliga cellerna i sina modeller.
Till skillnad från många konkurrenter integrerar koncernen utvecklingen och produktionen av battericeller i sin värdekedja med PowerCo. Målet är att behålla en betydande del av värdeskapandet för en helt eldriven bil inom företaget. Låga batterikostnader är också en viktig förutsättning för att demokratisera e-mobiliteten. Avgörande faktorer för att minska batterikostnaderna med upp till 50 procent jämfört med första generationens MEB är den enhetliga cell som utvecklats av PowerCo, den standardiserade cellfabriken, och andra innovationer som torrbeläggning och cellkemi till låg kostnad utan kobolt och nickel. Detta gör e-mobilitet prisvärd för bredare befolkningssegment och ännu mer hållbar.
Software Defined Vehicle Hub driver utvecklingen av nästa programvaruarkitektur
Koncernen utökar systematiskt sin mjukvaruexpertis som en viktig drivkraft för att säkra fortsatt framgång. Målet är att vara ledande inom användarupplevelser och att ha nöjda kunder över hela världen. För att lyckas inom detta område förlitar sig företaget på tre hörnstenar: fokuserad utveckling, strategiska partnerskap och effektiv licensiering.
Presentationen av interiören i Audi Q6 e-tron på IAA Mobility ger en inblick i den nya programvarugenerationen E³ 1.2.
För den framtida E³ 2.0-programvaruarkitekturen kommer CARIAD att påskynda hela utvecklingsprocessen genom att effektivisera projektorganisationen och minska komplexiteten genom enklare processer och tydliga ansvarsområden. Därför kommer Software Defined Vehicle Hub (SDV) snart att lanseras. Där kommer medarbetare från CARIAD, Volkswagen och Audi tillsammans att utveckla fordon på ett helt programvarucentrerat sätt.
Mobilitetslösningar utökas genom innehav i dotterbolaget Pons cykelleasing
En viktig del i koncernens omvandling till en integrerad leverantör av hållbar mobilitet är Volkswagen Financial Services planerade investering i Bike Mobility Services (BMS), ett dotterbolag till nederländska Pon, en långvarig partner och världens största cykeltillverkare. BMS omfattar välkända varumärken som Business Bike, Lease A Bike och B2Bike. Denna marknad expanderar eftersom många företag utökar mobilitetstjänster för sina anställda med cyklar som en förlängning av en traditionell bilparksverksamhet. Koncernen strävar efter att avsevärt utöka sin cykelleasingverksamhet över hela världen som en extra vinstmöjlighet, med fokus på Europa och USA. Målet är att bli Europas största tillverkarägda finansiär av tvåhjulingar. På så sätt kan koncernen dra nytta av trenden mot hållbar mikromobilitet och vinna nya kundsegment.
En annan byggsten inom detta område är den nya mobilitetsplattformen som skapas tillsammans med Europcar. Den täcker alla mobilitetsbehov, från timhyra till leasing under flera år. Dessutom samlar den bekvämt tredjepartstjänster som elscootrar och kollektivtrafik i en app, även för kortare användningstider på bara några minuter. Efter ett framgångsrikt pilotprojekt i Wien ska plattformen nu successivt rullas ut i Tyskland och Europa. Koncernen utnyttjar därmed en snabbt växande vinstmöjlighet med en förväntad global marknadsstorlek på cirka 100 miljarder euro 2030.