Hem NYHETER momondo lanserar ny funktion som ska ge konsumenter större insikt kring vad deras val av resor innebär för koldioxidavtryck

momondo lanserar ny funktion som ska ge konsumenter större insikt kring vad deras val av resor innebär för koldioxidavtryck

Publicerat av: Redaktionen

momondo lanserar ny funktion som ska ge konsumenter större insikt kring vad deras val av resor innebär för koldioxidavtryck 3

2020 blev året då folk slutade att resa. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten momondo.se visar att de allra flesta av oss kommer att fokusera mer på vårt avtryck på miljön när vi väl får börja resa igen. Dock visar undersökningen även att fler än sex av tio svenskar saknar information om miljövänliga val när det kommer till resande. Momondo.se lanserar nu en ny funktion som ska ge konsumenter större insikt kring vad deras val av resor innebär för koldioxidavtryck på vår miljö.

Karantänsrestriktioner, stängda gränser och stillastående flygplan. 2020 var inte på något sätt resenärernas år. momondos nya undersökning visar dock att 66% av svenskarna kommer att fokusera mer på klimatet när de väl får börja resa igen. Undersökningen visar också att 70% av svenskarna, till viss utsträckning, försöker resa mer hållbart. I ljuset av detta upplever dock 63 % av svenskarna att de saknar tydlig information om hur de kan göra mer hållbara val när de letar resor.

Nu kan du inte bara sortera alternativ på resor utifrån prisbild och flygtid, utan även baserat på koldioxidutsläpp.
Den stora efterfrågan efter mer information och större guidning kring hållbara resval gör att momondo nu uppdaterar sin tjänst och låter konsumenter sortera flighter, och utvalda marktransporter utifrån koldioxidavtryck, utöver att sortera utifrån pris och flygtider.

“Resande öppnar upp våra hjärtan och sinnen för världen, men vi måste samtidigt inse att resande också har en effekt på miljön. Vi kan se att många svenskar är intresserade av information kring hur de kan resa mer hållbart – och det viktiga första steget kan vi bidra med genom vårt nya verktyg’’, säger Per Christiansen, talesperson för momondo.se.

Han fortsätter:
“Det finns många faktorer som spelar in när det kommer till att räkna ut koldioxidavtryck för en flygresa, vilket gör att det är nästintill omöjligt för en enskild konsument att lista ut detta på egen hand. Vi vill skapa transparens kring koldioxidavtrycken för våra resealternativ, på samma sätt som vi gör med pris, och på så sätt göra det lättare för svenska konsumenter att göra mer hållbara val när de utforskar alternativ.”

CO2-filtret visar den genomsnittliga mängden koldioxidutsläpp för alla flygvägar i ditt sökresultat, plus hur mycket varje enskild flygning släpper ut och hur dessa jämförs med genomsnittet. Verktyget inkluderar även marktransporter såsom tåg och bussar, där detta finns tillgängligt.
Det nya sorteringsverktyget är framtaget tillsammans med den icke vinstdrivande organisationen atmosfair. Rainer Bruns, Head of Business Development and Communications, säger: “Vi är väldigt glada över detta partnerskap då det skapar möjligheten att delge mycket information om resandets koldioxidpåverkan till ännu fler människor. Våra beräkningar täcker 97 procent av den globala flygindustrin, och vi inkluderar även andra effekter förutom rena koldioxidutsläpp, såsom ozonuppbyggnad och inducerad molnighet vilket skapar en större tydlighet vad de flesta flygbolag redovisar, då vi räknar in den totala effekten av vad flygburet resande innebär.”

Vi är villiga att betala mer för klimatvänliga alternativ – men det finns trösklar
Trots att svenskarna uppger att de till viss del saknar information om hållbara resval är många redo att agera för att minska sitt miljöavtryck – även om det kommer att kosta lite extra. 51 procent av svenskarna är villiga att betala extra för produkter och tjänster som är mer klimatvänliga, visar undersökningen från momondo. Det finns dock fortfarande aspekter som hindrar svenskarna från att göra mer hållbara resval. 24 procent säger att reslängden hindrar dem från att välja mer hållbara sätt att resa, medan 15 procent rapporterar en generell brist på hållbara resealternativ. 18 procent tycker att det är för dyrt att resa mer klimatvänligt.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>