NA-KD har under de senaste åren intensifierat sitt hållbarhetsarbete och släpper nu sin hållbarhetsrapport för 2021 och rapporten visar på stora framgångar för bolaget.
NA-KD’s mål har varit att minska utsläppen per såld produkt med 50 procent till 2025.
Redan nu kan NA-KD berätta att de under 2021 lyckades minska utsläppen per sålt plagg med hela 28 procent.
NA-KD växte under 2021 med nästan 23 procent men lyckades trots det att minska de absoluta utsläppen med 5 procent. NA-KD lyckades därför med vad som är många bolags dröm – att minska utsläppen och samtidigt växa som bolag.
All konsumtion har en påverkan på klimatet och modebranschen står idag för ett stort fotavtryck. Beroende på vilken forskning man tittar på, och hur branschen definieras, är modeindustrin ansvarig för mellan 3–10% av de totala globala växthusgasutsläppen. NA-KD har därför sedan tidigare högt uppsatta klimatmål för att bli en ledande aktör inom den nödvändiga hållbarhetsresa som branschen behöver göra. Målet är att minska de absoluta utsläppen med hälften till 2030, jämfört med basåret 2020, och med 50% per såld produkt och tjänst till 2025.
- Vi har satt upp djärva, men nödvändiga mål för att minska våra utsläpp. Vi är därför väldigt stolta över att vi under 2021 lyckats med att minska våra utsläpp, samtidigt som vi fortsätter att växa som bolag. För den nödvändiga förändring som behövs i modebranschen arbetar vi dedikerat med hur vi minskar våra egna och våra leverantörers utsläpp. Och också med hur vi kan utbilda och hjälpa våra kunder till att göra mer hållbara val, säger Oscar von Konow, tillförordnad vd på NA-KD.
Arbetet med att minska utsläppen genomsyrar hela bolaget och bland nyckelfaktorerna för att lyckas under 2021 pekar NA-KD framförallt ut ökad andel av mer hållbara material och en rad åtgärder för förbättrade transporter. Bland annat har man ökat till 76% ekologisk och återvunnen bomull, från 47% året innan, och bolaget använde 39% återvunnen polyester 2021 att jämföra med 7% året innan. På transportsidan har NA-KD minskat och konsoliderat transporterna med flyg för inkommande gods och mer än dubblat de fossilfria leveranserna till kund.
Majoriteten av NA-KDs kunder tillhör Gen Z och Y vilket är en medveten kundgrupp som kräver att bolag är autentiska, pålitliga och relaterbara – och att de delar värderingar om hur människor och planeten bör behandlas.
-
Vi vill inspirera till en mer hållbar garderob genom att vara transparenta mot våra konsumenter om klädernas miljöpåverkan. Vi har ett otroligt community som ständigt driver oss framåt och det var delvis därför vi lanserade NA-KD Circle under 2021. Där möjliggör vi för kunderna att enkelt sälja och köpa preloved NA-KD plagg helt integrerat på vår site. Detta har varit otroligt uppskattat av våra kunder och en viktig del i vårt hållbarhetsarbete. Vi har nu även räknat på klimatpåverkan från NA-KD Circle och ser att i genomsnitt sparar varje såld pre-loved produkt 2,6 kg CO2e jämfört med om samma produkt skulle säljas som Därmed vill vi även uppmuntra fler att sälja och köpa produkter second hand, säger Anna Winde, VP Sustainability på NA-KD.