Mobilitets- och IoT-företaget SOTIs senaste hållbarhetsundersökning visar att svenska företag ligger efter andra länder i hållbarhetsfrågor.
Svenska IT-chefer ger sina företag lägst betyg i att ha tydliga mål för att minska avfallet av hårdvara och i att ha en hållbar enhetshantering.
Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI, säger att det antingen beror på svenskarnas högre krav i hållbarhetsfrågor, eller att företagen helt enkelt har halkat efter. Genom att identifiera specifika problem och proaktivt ta itu med dem kan företagen förlänga livslängden på enheterna och på så sätt spara in pengar och bli mer hållbara.
I mobilitets- och IoT-företaget SOTI:s senaste hållbarhetsundersökning ger svenska IT-chefer sina företag lägst betyg i att ha tydliga hållbarhetsmål för att minska avfallet av hårdvara, jämfört med sina kollegor i andra länder. I Sverige svarade endast 44 procent av IT-cheferna att deras företag hade tydliga mål för hanteringen av mobiltelefoner, datorer, surfplattor och skrivare, vilket är lägre än 56 procent i Storbritannien, 65 procent i USA och 67 procent i Kanada.
– Det vi kan se utifrån vår senaste undersökning är att svenska företag måste accelerera sitt hållbarhetsarbete. Resultaten kan antingen bero på att svenska IT-chefer har högre krav på sina företag än vad kollegor i andra länder har, eller att företagen här helt enkelt har halkat efter och nu behöver bättra sig, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.
Sverige når ofta hög ranking i hållbarhetsfrågor vilket gör resultatet i SOTI:s undersökning både förvånande och oroväckande. I den senaste Sustainable Development Report som undersöker 163 länder utifrån FN:s globala hållbarhetsmål är Sverige rankat som nummer tre i världen.
Företagen måste sätta upp tydliga strategier för enhetsanvändningen
SOTI:s hållbarhetsundersökning visade även att 43 procent av svenska IT-ledare ger sina företag lägst betyg i att ha mätvärden för CSR, Corporate Social Responsibility som sätter tydliga mål för hållbar enhetshantering. Störst skillnad var det till Kanada där 68 procent av IT-cheferna svarade att deras företag hade mätvärden för CSR.
– 46 procent av de svenska IT-ledarna svarade att deras organisation blir mer attraktiv som arbetsgivare genom att ha den senaste elektroniken. Företagen måste ändra sitt tankesätt och inse att det inte är en lösning att slänga bort fungerade teknik, det är ohållbart både ekonomiskt och ekologiskt. CSR och hållbarhet blir allt viktigare för arbetstagare, och tillsammans kan arbetsplats och medarbetare ge extra näring åt en kultur där långsiktighet och minskat elektronikavfall står högre i kurs än att alltid ha den senaste tekniken, fortsätter Stefan Spendrup.
Att satsa på återvinning av mobila enheter är långsiktigt en besparing för organisationen, enligt Stefan Spendrup. Senare i år väntas EU-kommissionen också anta en ny EU-förordning om att mobiltelefoner och surfplattor måste tillverkas för att hålla längre och vara enklare att laga.
– Det är för enkelt för företag att på ren slentrian kasta fullt fungerande enheter, utan att inse den negativa påverkan det har på miljön. Genom att regelbundet underhålla och uppdatera enheterna, och ha koll på hur enheterna mår, kommer företag inte känna behovet av att konstant byta ut äldre enheter mot den senaste teknologin. Genom att identifiera specifika problem och proaktivt ta itu med dem kan företagen förlänga livslängden på enheterna och på så sätt spara pengar och bli mer hållbara. Alla företag borde agera moget och anta ett miljövänligt förhållningssätt, exempelvis genom att byta batteri istället för att ersätta hela enheten, säger Stefan Spendrup.