I skrivande stund hör jag på radion att elbilsförsäljningen tagit stor fart i ett flertal länder under 2020. Enligt Vetenskapsradion har detta fått flera experter att tro att omställningen till ett hållbart transportsystem kan gå fortare än tidigare beräknats. Det tror jag med, även när det gäller transportersektorn. Men då gäller det att priserna på dessa fordon kan pressas ner samtidigt som de som köper transporter inser varför hållbara transporter kostar mer.
Ett av de länder där försäljningen mer eller mindre exploderade under sista kvartalet 2020 är Europas ”Bil-Mekka”, bilkonservativa Tyskland, som också är Europas största och viktigaste bilmarknad. I bara december såldes här mer är sju gånger så många elbilar som under samma månad 2019. Det innebär att 14 procent av alla sålda bilar i Tyskland i december 2020 var elbilar.
Men nu är det inte bara i Tyskland som detta märks. Flera andra länder i Europa uppvisar likande siffror. Här i Sverige var exempelvis en tredjedel av all nybilsförsäljning under 2020 antingen elbilar eller laddhybrider. Och i Norge var över hälften av alla sålda nya bilar rena elbilar.
Samtidig har lastbilstillverkarna satt fart för att kunna följa i samma spår. Volvo och Scania har börjat sälja helt eldrivna lastbilar och nu kommer det rapporter om att uppstickaren Volta Trucks från Sverige fått beställningar på över 2 miljarder kronor. Dessutom fick bolaget nyligen in drygt 160 miljoner i ny finansiering, bland annat från ett amerikanskt riskkapitalbolag.
Det ska bli spännande att följa det projektet.
Det dröjer således inte länge förrän vi kommer se allt fler helt tysta långtradare och dragbilar med trailers på våra svenska vägar. Alla vill på ett eller annat sätt bidra till en hållbar utveckling.
Men de stora knäckfrågorna handlar om pengar och räckvidd.
I nuläget är en el-lastbil i runda slängar fyra till fem gånger så dyr som en traditionell lastbil. Med dagens priser för transport och logistik innebär det att en sådan investering aldrig kommer att kunna räknas hem.
Visst subventionerar svenska staten en del av köpet, ca 1 miljon för en bil som kostar 5 miljoner, men det blir ändå en flera gånger så stor investering.
I takt med att lastbilsproducenterna jobbar för att pressa priserna krävs det att transportköpare och – i förlängningen – slutkunder förbereder sig på att framtida transporter blir dyrare än de är idag. Hållbara transporter är helt enkelt dyrare att genomföra. Men förhoppningsvis innebär utvecklingen att kostnaderna för framställningen av batterier, bränsleceller och kompletta drivlinor kommer att bli lägre med tiden.