Ett tydligt behov, en önskan om mer hållbara transaktioner, och ett gyllene läge.
Efter att ha sett ett intresse hos kunderna inom kontorsinredning bestämde sig Ola Göransson med Daniel Stridh att grunda Place2Place – den nya digitala och nischade marknadsplatsen för återbrukade .
Med många kunder i fickan är dom nu redo att ta steget och växa ännu mer.
Vi tog ett samtal med medgrundaren Ola Göransson som berättade om deras resa och hur Connect hjälpte dem med kapitalanskaffning inför nästa steg.
Berätta om er, Ola. Vad gör Place2Place och hur kom ni till?
Vi grundade Place2Place utifrån insikten att det ännu inte är någon som fått snurr på återbruksmarknaden inom kontorsinredning. Just nu ligger återbruk inom kontorsinredning på 300 miljoner per år medan nyförsäljning ligger på 11,5 miljarder. Vi har analyserat och kommit fram till att detta beror på att det inte är tillgängligt för marknaden. Hela kontorsmöbelbranschen är analog med upparbetade kanaler som är lätt förlegade. Återförsäljarna av återbruk har ett visst sortiment på sina lager men bara delvis synligt digitalt. Detta upplevs som ett enormt begränsat sortiment och blir därför svårt att jobba med. Men genom att samla alla aktörer, dvs återbrukshandlare, slutkunders avyttring samt tillverkarnas utställningsprodukter kan vi skapa ett stort, tillgängligt och attraktivt sortiment som attraherar marknaden.
De e-handelplattformer vi hittade klarade bara linjär försäljning, införsäljning, lager och kundresa. Men eftersom våra kunder är både köpare, säljare och lager hittade vi ingen plattform som stödde det beteendet vi behövde. Vi tog saken i egna händer och utvecklade vår egen cirkulära handelsplattform! Vi började rita på en whiteboard hur vi tyckte det skulle fungera och se ut. För att utveckla plattformen anställde vi studenter från olika universitet som fick uppdraget att programmera på villkoret att de hela tiden ifrågasatte våra tankar.
Var kom idén ifrån?
Idén kom till oss 2020 och i mars det året sa vi upp oss från våra anställningar. Vi har jobbat i branschen i 20 år och såg ett tydligt intresse från många kunder som ville ha återbrukade möbler – dels för priserna, dels för hållbarhetskraven och enkelheten. Vi hörde också att stora bolag siktade på 50% återbruk inom ett år. Tittar man på en återbrukshandlare som är lokala så når de bara ut precis där de finns, men genom oss når de ut till hela Sverige. Vi gjorde en mjuklansering november 2020 men egentligen bara för att vi ville testa flödena själva. I maj 2021 lanserade vi företaget på riktigt men insåg att marknadsföring kostar pengar och kräver kunskap så därför sökte vi oss till Connect.
Hur kom ni kontakt med Connect?
Vi fick tips av min farbror som har varit medlem i nätverket. Vi ringde upp och blev inbjudna att följa med i Connect Investment Readiness Program (CIRP) och ta del av vad som erbjöds där. Vi upplevde mycket stöd i hur processerna ser ut när man söker kapital; hur hela processen fungerar, hur man räknar, hur det legala fungerar, och hur man gör sig investeringsredo helt enkelt.
Innan programmet var slut så hade vi hittat den investerare som ensam gick in och tog hela beloppet. Tack vare programmet visste vi hur vi skulle hantera en investerare, det hade vi aldrig kunnat annars. Connect hjälpte oss också rådgivande och hjälpte oss igenom hela den processen, så väldigt värdefullt när vi nu väl är igenom första rundan.
Jätteroligt och stort grattis! Vad är nästa steg?
Det första steget vi gjorde efter vi fick kapitalanskaffningen var att anställa en marknadsförare för att sätta grunden i den digitala marknadsföringen. Så just nu händer massor! Vi har samtal med de stora aktörerna inom återbruk som håller på att förbereda sig tekniskt för en integration mot vår plattform. Vi har också blivit antagna som leverantör hos ADDA inköpscentral, Sveriges kommuner och regioners egen upphandlande enhet och inköpscentral, på tjänsterna molnbaserad delningstjänst av inredning och digitala avrop/marketplace.
Vi har kört i gång flera kommuner redan med egna avtal för att testa tjänsten och jobbar med att få igång deras användande ordentligt, dels för deras skull och för att se till att plattformen funkar som den ska. De har idag svårt att få i gång en intern cirkulation på sin befintliga inredning , samtidigt som det finns mängder med verksamheter inom kommunen och regionen som skulle kunna ha nytta av det som är tillgängligt. Vi täcker nu alltså både B2G och B2B med en gång. Med vår nya affärsmodell kapar vi alla trösklar och skapar helt nya möjligheter för många olika aktörer att skapa nytta och värde genom återbruk. Potentialen är enorm och vi ser fram emot accelerationen framåt!