Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige har en gemensam vision om en skräpfri värld
Hem MILJÖ Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige har en gemensam vision om en skräpfri värld

Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige har en gemensam vision om en skräpfri värld

Publicerat av: Redaktionen

I ett nytt gemensamt initiativ vill Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige öka medvetenheten kring återvinning och återanvändning i syfte att få fler att agera för klimatet.

Enligt en färsk Sifo-undersökning pantar 76 procent av svenskarna flaskor och burkar som de köper on the go. Samtidigt slänger 84 procent dem i papperskorgen när de inte pantar eller återvinner dem. Det vill aktörerna ändra på.

Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige har en gemensam vision om en skräpfri värld. I samband med Håll Sverige Rent-dagen, presenterar de båda aktörerna ett nytt samarbete som syftar till att gemensamt påverka konsumentbeteenden och förutsättningarna kring insamling och återvinning. En stor del av förpackningarna som säljs on-the-go återvinns inte, vilket ökar risken för nedskräpning i naturen. Med en högre insamlings- och återvinningsgrad kan material återanvändas – samtidigt som nedskräpning i natur och vatten kan förebyggas.

99 procent av svenskarna tycker att det är viktigt med ett fungerande retur- och återvinningssystem. Det visar en Sifo-undersökning som Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige låtit genomföra. 45 procent av svenskarna säger i samma undersökning att anledningen till att de inte alltid återvinner sina flaskor och burkar är för att de saknar retur- och återvinningsstationer på vägen dit de ska. Genom olika initiativ som bland annat sker inom Reitan Convenience ’living lab’ PBX, vill Coca-Cola i Sverige och Reitan Convenience i Sverige bidra till en ökad återanvändning och återvinning.

– PBX är vårt living lab där vi testar hur vi kan driva världens mest hållbara convenience-butik. En stor del av den satsningen handlar om att samarbeta med leverantörer som driver på en positiv och hållbar utveckling. På så vis kan vi göra större skillnad genom att ta ut det som fungerar till våra 400 butiker inom Pressbyrån och 7-Eleven. Genom dessa når vi 350 000 människor varje dag och den kraften vill vi använda för att driva positiv förändring, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.

I PBX-butiken kan besökare bland annat hitta Coca-Cola i Sveriges nya förpackningslösning med återanvändningsbara dryckesbehållare och en påfyllningsbar dryckesmaskin. Men här finns också många andra produkter som löpande testas för att se om de är hållbara nog att rullas ut i övriga 400 butiker inom Reitan Convenience i Sverige.

Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige har en gemensam vision om en skräpfri värld– Vi har en ambition om att för varje förpackning som vi producerar och säljer, ska en förpackning samlas in och återvinnas. För att vi ska kunna uppnå vårt mål och vår strävan mot en ökad återvinning behöver vi samverka med både partners och våra kunder. Vårt samarbete med Reitan Convenience i Sverige är ett bra exempel på hur vi tillsammans kan göra större skillnad, säger Lisa Wahlström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige ska vara drivande i utvecklingen mot en skräpfri värld genom att:
  • Använda kraften i sina starka varumärken för att nå ut till fler och öka kännedomen kring återvinning och återanvändning.
  • Tillsammans med Håll Sverige Rent utbilda och uppmuntra till insamling, återvinning och återanvändning.
  • Jobba aktivt med att minska klimatavtrycket från förpackningar. Coca-Cola i Sverige testar bland annat en ny förpackningslösning med ett påfyllningsbart dryckeskoncept på Reitan Convenience i Sveriges PBX-butik i Albano i Stockholm.
  • Just nu testas olika lösningar på Pressbyrån och 7-Eleven för att öka insamling av förpackningar. Bland annat genom en ny pantmaskin som kommer att testas i en av butikerna i Stockholm.
  • Lokala initiativ görs av franchisetagare runt om i landet för att uppmuntra till insamling och återvinning genom att ta emot använda förpackningar i butikerna.
  • Tillsammans med Håll Sverige Rent kommer Coca-Cola i Sverige och Reitan Convenience i Sverige att hålla en workshop tillsammans med studenter för att utbilda i och engagera fler unga att vilja samla in och återvinna on the go.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>