Svenska företag kliver före i klimatomställningen
Hem MILJÖ Svenska företag kliver före i klimatomställningen

Svenska företag kliver före i klimatomställningen

Publicerat av: Redaktionen

Både klimatförändringarna och den gröna omställning som sker i alla branscher just nu är snabbare än vad många företag insett, och de som ställer om snabbt kan ha en enorm påverkan på sin bransch.

Det är några av slutsatserna i en ny rapport från Boston Consulting Group och World Economic Forum.

– Svenska VD:ar som misslyckas med att röra sig snabbt nu, riskerar att missa en möjlighet att både växa och bidra till förändring som inte liknar något annat, säger Thomas Jensen, Managing Director & Senior Partner och VD för BCG i Sverige.

Rapporten adresserar flera svenska företag och hur de gjort avtryck genom att ta en ledande roll på klimatområdet:

  • Svenska företag kliver före i klimatomställningen

    BCG Thomas Jensen

    Sedan SSAB levererade världens första fossilfria stål kämpar aktörer runt om i Europa med liknande projekt.

  • IKEA har introducerat cirkulära hubbar på de flesta marknader och samtidigt sparat stora pengar genom att ställa om till förnybar energi.
  • H&M har utlovat nollutsläpp i sin egen produktion inom tio år, och genom hela leveranskedjan inom 20 år.

– Det här är förändringar många av oss knappt vågade tro på för bara ett par år sedan. Svenska bolag skapar inte bara värde för egen del just nu utan förändrar hela spelplanen, säger Jensen.

Rapporten varnar samtidigt för att många företag är för dåligt förberedda för att kunna dra fördelar av klimatomställningen, framför allt för att man saknar nödvändig data. Som exempel har prognoserna för pris och utbud på förnybar energi förändrats dramatiskt de senaste åren.

– Många företag underskattar både hastigheten och omfattningen av den omställning som sker just nu. Risken är att man gör missbedömningar som drabbar hela affärsmodellen, säger Jensen.

De som kliver före har mycket att vinna, bland annat när det kommer till att vinna talanger, verka i områden med stor tillväxtpotential och minska utsattheten för risk.

Rapporten avslutas med en guide för ledningsgrupper som vill ta sig an de här frågeställningarna. Det handlar bland annat om att:

  1. Förstå vad ett förändrat klimat betyder för nuvarande affärsmodell, definiera den affärsmodell som ska leda vägen mot att bli utsläppsneutrala och formulera en strategi för att hantera de (små) utsläpp som sedan återstår.
  2. Eliminera utsläppen i den egna organisationen såväl som i leveranskedjan.
  3. Bygga in fysisk motståndskraft och uthållighet i relation till kommande klimatförändringar.
  4. Säkerställa att investeringar, såväl som satsningar på innovation, i och utanför verksamheten styrs mot den gröna omställningen.
  5. Mobilisera organisationen och kompetensutveckla brett.
  6. Vara radikalt transparenta, samarbeta med andra och leda förändringen i branschen.

De siffror som presenteras i rapporten är globala. Tveka inte att höra av dig om du vill veta mer om hur det ser ut på den svenska marknaden.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>