Ett av de stora problemen i svenskt exportfrämjande har varit en bristfällig dialog med näringslivet och de företag som står för exporten.
I regeringens nya strategi uttalas ett mål om ökad dialog med näringslivet – nu är det upp till bevis, säger Jennie Cato på Teknikföretagen.
I syfte att bryta en utveckling där Sverige tappade internationella marknadsandelar lanserade regeringen 2015 en exportstrategi. Ett välkommet initiativ av näringslivet, för att i ökad global konkurrens skapa större tydlighet i exportfrämjandet och även ge fler mindre företag de verktyg som behövs för att ta klivet ut på den globala marknaden.
– Merparten av våra 4000 medlemmar är små, exportberoende företag. Vår roll är att identifiera områden med förbättringspotential och vara en samlad röst för företagens viktiga åsikter runt om i landet, säger Jennie Cato, enhetschef handel och hållbarhet, Teknikföretagen.
Fredagen den 13 december presenterade regeringen en uppdaterad exportstrategi. Näringslivet fick tidigt fått lämna synpunkter till denna process, många av vilka lyfts i regeringens nya strategidokument.
– Den nya strategin har ett uttalat mål om tät dialog med näringslivet, det är ett av de områden där ett samlat näringsliv uttryckt omfattande kritik mot regeringen med exportstrategin. För att lyckas i verkställandet av en ny exportagenda krävs samskapande processer menar Jennie Cato, där just process och utformning måste ha sin utgångspunkt i ett önskat exportresultat för företaget.
– Vi kan inte nog understryka värdet och nyttan av handelskamrar, branschorganisationer och exportkonsulter – dessa måste fullt ut bli ett statligt-privat integrerat ”Team Sweden”. Först då blir vi på allvar den aktör som kan konkurrera och vinna affärer mot andra nationer.
Statliga utredningar har visat att det svenska främjarsystemet präglas av en svåröverskådlig organisationsstruktur. Flera statliga aktörer erbjuder liknande insatser samtidigt som samverkan departementen emellan brister. Styrningen av de många underliggande myndigheterna med främjaruppdrag måste därför förbättras med en tydlig övergripande idé och tydliga mål i samtliga exportfrämjande myndigheters regleringsbrev.
Även finansiering för små och medelstora företag är ett stort problem. Mindre affärer är helt enkelt mindre intressanta ur affärsbankernas perspektiv.
– Exportstrategins syfte är att stärka svenska företag som antingen exporterar eller har ambitioner att exportera. Då måste samarbetet mellan exportföretagens företrädare och regeringen vara tätt integrerat. Bara så når vi det gemensamma målet att stärka svenska företag på den globala marknaden, säger Jennie Cato.