Var fjärde svensk miljöstressad under Black Friday
Hem MILJÖ Var fjärde svensk miljöstressad under Black Friday reaperioden

Var fjärde svensk miljöstressad under Black Friday reaperioden

Publicerat av: Redaktionen

I takt med att Black Friday vuxit till den största shoppingdagen i Sverige har också fler svenskar blivit medvetna om dess baksidor.

När Prisjakt undersöker hur svenskarna ser på reaperioden är det tydligt att allt fler konsumenter både tröttnat på köphetsen och sätter större värde på hållbarhets- och miljöaspekter på sin shopping.

I en nyligen genomförd sifo-undersökning av Kantar Public på uppdrag av Prisjakt uppger var fjärde svensk (26%) att de upplever den negativa påverkan på klimatet som en stressfaktor under Black Friday. I samma undersökning uppger 53 procent att de sannolikt inte kommer handla på årets Black Friday. En vanlig anledning till att inte handla är för att rean inte är miljömässigt hållbar (27%), en siffra som ökat med 4 procent sedan förra året. Av de som inte ska handla så uppger dessutom 44 procent att de inte ska planerar att göra det på grund av att readagen uppmuntrar till köphets.

Var fjärde svensk miljöstressad under Black FridaySvenskarna håller helt enkelt med om att Black Friday har en negativ påverkan på klimatet, och många uppger att de gjort impulsköp av produkter som inte fyller något behov. Av de som handlade på förra årets Black Friday svarar nämligen var femte (22%) att de någon gång gjort ett felköp som de ångrat under rean.

För att ta bättre beslut – både för klimatet och för den egna plånboken – under reaperioden borde man noga tänka över sina val. Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten konsumtion, säger följande:

”Frågar du mig så skulle Black Friday bannlysas. Det är inte konsumtion i sig utan vår överkonsumtion som är det stora problemet. Det är både ofräscht och forskningsbestridande att ha dagar som uppmuntrar till ofta ogenomtänkta köp av nykonsumtion, ibland på ett ganska hetsigt vis. Det är dags att industrin tar sitt ansvar och gör det svårt för oss konsumenter att göra fel. Vi behöver ta medvetna köpbeslut för att vända på trenden, gärna cirkulära sådana. Om man nu ändå planerar att handla under Black Friday tycker jag att man ska ställa sig två frågor för att ta bättre beslut. ‘Behöver jag verkligen den här?’ Och om svaret är ja, ‘kan jag införskaffa mig det här på ett schysstare sätt?’.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>