Tre affärstrender sticker ut de närmaste åren skriver Anne Sofie Risåsen, Nordenchef på konsultjätten Cognizant: Kraven på digital förändring ökar markant, vi vill väldigt gärna vara med och utveckla de produkter vi själva ska köpa och våra arbetsgivare måste ha ett mycket tydligt syfte för verksamheten.
En ny rapport från Cognizant med titeln “Future of Us” beskriver hur klimatneutralitet är något som företagets ägare, anställda, partners och kunder kommer att prioritera under de kommande åren.
Det ser även ut som att många globala ledare tar detta på allvar: Förra året mer än fördubblades antalet företag som engagerar sig i FN-initiativet Race to Zero.
Det är väldigt upplyftande när man vet hur krävande det är för en stor grupp att förändras.
En färsk global undersökning från PWC visar att nästan vart tredje företag (29%) har satt upp mål för när de ska vara klimatneutrala. Det är positivt i en värld där osäkerhet är den nya normen. Även om utmaningarna är många är ett problem större än alla andra: Vi måste snabbt gå mot en klimatneutral framtid.
Kunderna måste få vara med och utveckla
Vi kommer att se många banbrytande innovationer, där cirkulära affärsmodeller utnyttjar resurserna bättre. Våra val kommer att vara värderingsbaserade, och det är särskilt tre trender som kommer att dominera:
Omfattande samarbete över värdekedjor för att dela kunskap och framgångsfaktorer kommer att skapa nya datadrivna och cirkulära affärsmodeller. Arbetsgivare behöver ge medarbetare mandat och verktyg för att lösa utmaningar på nya sätt och gärna tillsammans med partners och universitet. Genom att sätta upp innovationsprocesser tillsammans med kunderna blir företagets erbjudanden mer hållbara, och riskerna i affärsutvecklingen minskar betydligt.
En undersökning som Cognizant gjorde vintern 2022 visar att unga medarbetare är mer måna om att företaget har ett tydligt syfte än om hur mycket pengar de tjänar. Ägare, anställda, myndigheter och kunder kommer att kräva att det finns tydliga och hållbara värderingar för hur företaget leds. Kontoret blir inte längre den plats där jobbet görs, utan knytpunkt för lärande. Detta behov av syfte och en tydlig gemenskap är en viktig insikt att agera på för arbetsplatser som vill vara attraktiva.
Hållbartsarbete kräver djupgående analyser och en tydlig strategi för att fånga och förstå data samt förmåga att ta fram underlag för bra beslut. Då måste hållbarhet genomsyra alla val relaterade till hur dina produkter och tjänster tillverkas, transporteras och även konsumeras. Vi kommer att uppleva många fascinerande exempel på innovation där produkterna och tjänsterna är mer lönsamma och hållbara på samma gång. Kunderna prioriterar företag som ligger i framkant inom detta område. Detta är viktig kunskap för svenska chefer som vill att företaget ska vara långsiktigt attraktivt.