Uppstarten av Volvokoncernens första testlaboratorium specifikt avsett för bränsleceller för tunga fordon och maskiner markerar ett tydligt steg framåt i företagets ambition att vara fossilfritt år 2040.
Som ett led i företagets åtagande till Science Based Targets-initiativet – avgörande för att nå målen i Parisavtalet – och långsiktiga ambition om att vara helt fossilfritt år 2040, ger denna investering unika förutsättningar för testning och utveckling av tekniska lösningar med bränsleceller i bland annat tunga entreprenadmaskiner.
Testlaboratoriet, beläget i Volvo CE:s tekniska center i Eskilstuna, utgör det första stora steget framåt i företagets vätgassatsning. Laboratoriet är även den första anläggningen inom Volvokoncernen som testar kompletta bränslecellsenheter och blir därför ett viktigt bidrag till företagets utveckling inom bränslecellsteknik.
“Bränslecellsteknik är en viktig drivkraft för hållbara lösningar för tyngre entreprenadmaskiner och den här investeringen är ett viktigt verktyg i vårt arbete för att nå målen i Science Based Targets. Laboratoriet kommer även att serva Volvokoncernen globalt, eftersom det är det första i sitt slag att erbjuda den här typen av avancerad testning,” säger Toni Hagelberg, Head of Sustainable Power på Volvo CE.
”Detta är verkligen ett spännande steg i utvecklingen mot vår gemensamma vision om ett koldioxidneutralt samhälle.”
Vätgas ger kraft åt en utsläppsfri värld
Bränsleceller har en nyckelroll i Volvo CEs övergripande ambitioner inom elektromobilitet tillsammans med elektriska batterilösningar. Ambitionen är tydlig i satsningen på de eldrivna kompaktmaskinerna och mer hållbara lösningar med förbränningsmotorer – och de tre teknologierna samspelar på vägen mot ett koldioxidneutralt samhälle. Elektriska batterilösningar är idealiska för entreprenadarbeten bland annat i stadsmiljö, men behovet av större batterier för tyngre tillämpningar gör dem olämpliga för större maskiner. Det är här vätgas kommer in som en lovande alternativ teknologi.
”Vätgas kan tillverkas på flera sätt och det är viktigt att ha med ett livscykeltänkande genom hela värdekedjan”, säger Toni. ”Det är inte bara vår forskning och utveckling på testcentret som kommer att ägnas åt att skapa fossilfria lösningar, utan vi kommer också beakta hur vätgasen har producerats, och sträva efter att använda så kallad grön vätgas som är producerad med förnybara energikällor.
Utvecklingen av bränsleceller är en viktig del av Volvokoncernens övergripande ambition inom elektromobilitet för att vara koldioxidneutralt år 2040.
Så fungerar det
Enkelt uttryckt fungerar bränslecellerna genom att kombinera väte med syre, och den påföljande kemiska reaktionen producerar elektricitet. Processen är helt utsläppsfri och den enda biprodukten är vattenånga. I princip fungerar en bränslecell i mångt och mycket som ett batteri, förutom att det genererar sin egen elektricitet inne i fordonet i stället för att laddas från en extern källa. Det möjliggör längre räckvidder och passar därför bättre för fjärrtransporter och tyngre maskiner.
Ännu en fördel med bränslecellslösningar är att de även innebär en lägre ljudnivå än traditionella maskiner. Eftersom maskinerna inte har någon förbränningsmotor är ljudnivån för vätgasdrivna maskiner jämförbar med den hos eldrivna kompaktmaskiner.
Testlaboratoriet för bränsleceller är ännu ett steg i Volvokoncernens satsning på teknik med bränsleceller. Nyligen lanserades cellcentric, ett samarbete mellan Volvokoncernen och Daimler Truck för att påskynda utveckling, produktion och kommersialisering av bränslecellslösningar för den tyngre transportindustrin. Båda initiativen utgör en viktig del av koncernens övergripande ambition om att vara helt fossilfritt år 2040.