How would you like to contact us?

Advania ”De håller längre än vi tror”

IT-Hållbarhet fick möjligheten till ett exklusivt samtal med Helena Nordin, Sustainability Manager, på Advania. Den chansen ville vi inte missa.

Tidigt i vårt möte står det klart att hon vet vad hon pratar om. Hon har arbetat med hållbarhetsfrågor i många år. Helena svarar lugnt, säkert och sakligt på de frågor som vi ställer. Det blir ett samtal om mynt, frukter och livslängd.

Alla branscher berörs

Helena börjar med att berätta att flera undersökningar slår fast att det inom de flesta branscher  finns en potential, att med hjälp av IT, minska klimatutsläppen med 15-20 %. Trots undantag är budskapet tydligt. Det finns stora möjligheter om företag och myndigheter låter IT och digitalisering bli en naturlig del av verksamhetens hållbarhetsarbete.

Vi frågar Helena om vad ett företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete bör tänka på?

”För det första handlar det om att inse att myntet har två sidor. Den ena sidan är lite tung att tänka på eftersom det handlar om att konstatera att ens egen IT-verksamhet har effekter på miljön. Det kan handla om vattenkonsumtion, energiförbrukning, användning av metaller vid tillverkningar av hårdvaran. Den andra sidan är att digitaliseringen erbjuder stora möjligheter till utveckling och förbättring. Det handlar om de möjligheter som en hållbar digitalisering ger oss. Det är ibland enkla lösningar som till exempel att titta på det egna arbetssättet. Att väva in IT i verksamheten”, svarar Helena.

Tänk längre än två år!

”Många inser inte att deras PC och mobil faktiskt har en längre livslängd än två-tre år. Att använda sin utrustning längre tid och inte falla för hetsen och frestelsen att hela tiden ha den senaste modellen är faktiskt en av de enklaste åtgärderna för en mer hållbar verksamhet. Det är verkligen en ”lågt hängande frukt” som man brukar säga”, fortsätter hon.

Förr eller senare kommer ändå den dagen då vi tycker att våra datorer och mobiler har gjort sitt. Vad ska vi tänka på då?

”Då ska du kontakta till exempel Advania som köper tillbaka utrustningen. 90 % av det som vi köper tillbaka idag kan vi sälja vidare för en andra användningscykel. Orsaken till den höga procentsatsen är att det faktiskt finns en ännu längre livslängd i den utrustning som vi generellt sett dömer ut efter alldeles för kort tid”, förklarar hon.

”Om vi ska fortsätta att prata om enkla åtgärder så är definitivt återköp en av dessa. Se till att du får med den tjänsten i ditt avtal med din IT-leverantör. Sist MEN inte minst, se till att du använder dig av den. Det är alldeles för många som tar med återköp i sina avtal men sedan aldrig utnyttjar det”, säger Helena.

Den vanligaste ”fällan”

Att inte använda sig av de tjänster som man har upphandlat är tydligen vanligt men det finns dessutom ett annat misstag som alltför många gör, menar Helena.

”Många företag och organisationer lägger ner mycket arbete på sina hållbarhetskrav vid upphandlingar och det är bra. Tyvärr är det alldeles för vanligt att när upphandlingen är klar och effektuerad följer man inte upp att kraven efterlevs. Den bistra verkligheten är att man inte kan slå sig till ro, det tillkommer hela tiden nya aspekter. För mig och mina kollegor på Advania är det inte ett problem utan snarare en möjlighet och det som triggar oss att fortsätta att arbeta för nya hållbara lösningar”, säger hon engagerat.

Många känner att omställningen till en hållbar verksamhet är en utmaning och tar tacksamt emot ytterligare tips om relativt enkla åtgärder. Har du några flera?, frågar vi Helena.

”Ja, det har jag faktiskt. Många känner nog redan till den standardiserade TCO-märkningen av olika IT-enheter såsom datorer och bildskärmar. Genom att köpa TCO-certifierade enheter har du på ett enkelt sätt försäkrat dig om att du är på väg mot en mer hållbarhet verksamhet. De har kravställt och följt upp att produkterna har ett hållbarhetstänk genom hela livscykeln och du kan slipper göra jobbet med kravställning och uppföljning”, svarar hon med glimten i ögat.

Norden i topp med Sverige i spetsen

Hur ligger vi i Sverige till när det gäller hållbara lösningar inom IT?

”Nordiska kunder, med Sverige i spetsen, är världsledande på att ställa krav på hållbara IT-leveranser, vågar jag påstå.  Men andra länder i Europa som Tyskland och Nederländerna har också kommit långt”, säger Helena bestämt.

Varför ligger vi i framkant?

”Den enskilt största faktorn är nog det tydliga politiska målet att Sverige ska använda offentlig upphandling som ett verktyg att driva mot ett mer hållbart samhälle. Det har inneburit att den offentliga sektorn ställer tuffa krav i sina upphandlingar. En av de upphandlare som visar vägen är definitivt Region Stockholm, tidigare SLL”, berättar hon.

Helena säger att det som idag är en självklar fråga, till exempel ”Var är den här datorn tillverkad?”, inte ställdes för fem år sedan. De riskanalyser som görs hos Region Stockholm, och andra, visar på att IT-hårdvara idag har många uppenbara risker för stor negativ påverkan på både miljön och de människor som arbetar i den globala leverantörskedjan. När man har fått den insikten är intresset för var och hur datorn tillverkats lätt att förstå.

Advania satsar stort

Redan i dag har Advania ett ambitiöst arbete med hållbar IT men är nu redo att växla upp ytterligare och ta nästa steg. Helena berättar att de har ansökt om medlemskap i Responsible Business Alliance (RBA) som är en global sammanslutning med över 140 organisationer som tillsammans arbetar med att minska riskerna och skapa en mer hållbar leverantörskedja inom elektroniktillverkning.

Vi avslutar med att fråga henne om hur hon ser på det nya samarbetet med IT-Hållbarhet?

”Det ser jag fram emot. IT-Hållbarhet kommer i helt rätt tid så det var ett enkelt beslut att fatta”, avslutar Helena Nordin.

Related Articles