Dagens konsumenter har mängder av medlemskap. Vi är med i matkedjornas bonusprogram och vi har troligen också ett och annat medlemskap hos någon av mode- eller elektronikkedjorna. Lägg där till flygbolag, gallerior och andra typer av återförsäljare.
Det blir en mängd olika medlemskap som ofta kan vara svåra att hålla koll på. Vad får jag ut av det, hur många poäng har jag och hur kan jag använda dem? Det skulle vara bra om alla dessa bonusprogram kunde samlas ihop under ett enda medlemskap. Men konkurrensen är stor och ingen vill egentligen dela med sig till de andra. Det är här Blockchain kommer in.
Blockchain är mest känd för att vara tekniken som ligger till grund för Bitcoin och andra kryptovalutor. Den gör det möjligt att lagra information om samtliga transaktioner i en digital liggare som integrerats i Blockchain. Utformningen av tekniken gör att det är i princip omöjligt att förändra eller manipulera kedjan med transaktioner vilket ger hög säkerhet för den data som lagras.
För att kombinera Blockchain med ett nätverk av lojalitetsprogram kommer det att krävas integration i realtid till CRM- och ERP-system, databaser, e-plånböcker och andra plattformar för lojalitetsprogram. Men det skulle ge både företag och konsumenter stora fördelar:
Ett integrerat system: En gemensam digital plånbok som kan användas av samtliga deltagande företag för att dela ut belöningar. Detta skulle ge full kontroll för både företagen och konsumenterna. Företagen kan sätta upp regler för hur konsumenter kan använda sina poäng eller belöningar medan de sistnämnda kan komma åt och använda dessa som de själva vill. Det skulle också kunna göra det möjligt för konsumenter att föra över oanvända poäng till en vän eller familjemedlem som är medlem i samma lojalitetsnätverk. Vidare blir det enklare för nya samarbetspartners eller handlare att bli en del av programmet vilket i sin tur leder till större valmöjligheter för medlemmarna.
Minskade driftskostnader: Genom att från början investera i en blockchain-baserad lösning kan företag spara kostnader på lång sikt och sänka kostnaderna avsevärt. Denna teknik kommer att kräva en implementeringsplan med inriktning på:
Systemhantering: Säkra och transparenta transaktioner genom smarta kontrakt för att företag kan minimera systemfel och bedrägerier.
Enkla transaktioner: Större förtroende för transaktionerna gör att programleverantörer kan minska minimipoängkraven för inlösen, vilket i sin tur låter kunder använda sina poäng oftare.
Sänkta anskaffningskostnader: När en sådan lösning integreras med sociala medieplattformar kan den hjälpa deltagande företag att bättre förstå vad kunder gillar eller ogillar. Med hjälp av denna information kan företag anpassa sina erbjudanden så att de passar kundens preferenser och därigenom fungera som en mekanism för att värva och behålla kunder, men även som en lösning som bidrar till att sänka relaterade kostnader.
Effektiv och transparent process: Om belöningspoäng kan delas ut i nära på realtid blir de lätta att lösa in, förutsatt att programleverantören tillåter det. Genom att hålla en tidsstämplad distributionsdatabas för varje transaktion säkerställer blockchain att varje post är spårbar och permanent.
En sådan plattform för sammanlänkade lojalitetsprogram öppnar upp nya affärsmöjligheter för både stora och små operatörer. Stora operatörer med redan etablerade program kan införa nya servicemodeller och erbjuda mervärdestjänster till andra företag, medan små operatörer kan ansluta sig till andra aktörer i branschen och växa sin verksamhet.
TCS lanserade i slutet av 2019 en blockchain-baserad lojalitetsplattform för att göra det enklare för varumärken att skapa gemensamma lojalitetsnärverk. Du kan läsa mer om det här. Du kan också läsa mer om det vi beskrivit i texten i ett white paper från TCS som du hittar här.