Ny undersökning: Svårt att rekrytera IT-personal
Hem JOBB Ny undersökning: Svårt att rekrytera IT-personal

Ny undersökning: Svårt att rekrytera IT-personal

Publicerat av: Redaktionen

IT-personal är ett av de bristyrken där arbetsgivare har svårast att rekrytera, exempelvis säkerhetsexperter, nätverksadministratörer och supporttekniker.

Det visar en ny kompetensbristundersökning från ManpowerGroup, där Experis ingår.

Även förra året var IT-personal bland de största bristyrkena i Sverige.

– Situationen är faktiskt ganska allvarlig. Den stora bristen på personer med spetskompetens inom vissa IT-områden gör att vi ser en ökad efterfrågan från företag som vill satsa på egna IT-utbildningar för att säkra kompetensförsörjningen, säger Per Johansson, vd på Experis.

Sex av tio arbetsgivare har svårt att rekrytera

Ny undersökning: Svårt att rekrytera IT-personal

Technicians using digital tablet in server room

Mer än sex av tio, 64 procent, av arbetsgivarna uppger att de upplever att det är svårt att hitta kompetent personal. IT-personal kommer på tionde plats över bristyrken. Vid en internationell jämförelse så är det dock något enklare för svenska arbetsgivare att rekrytera dessa yrkesroller.

– När efterfrågan på IT-talanger är stor även internationellt så händer två saker. Dels blir det svårare att locka till sig de globala talangerna, dels riskerar vi att vår tillgängliga arbetskraft flyttar utomlands. Därför är det viktigt för svenska företag att satsa på sina arbetsgivarvarumärken, säger Per Johansson.

Nio av tio planerar för att vidareutbilda medarbetarna
ManpowerGroups rapport Skills Revolution från 2019 visade att hälften av arbetsgivarna i Sverige, 51 procent, tycker att det är svårt att utbilda medarbetare i de tekniska färdigheter som krävs för att klara kompetensförsörjningen. Trots svårigheterna planerade hela 91 procent att vidareutbilda sin personal.

– Vår tids stora utmaning ligger i förmågan att snabbt kunna anpassa den kompetens vi har till samhällets digitalisering och övriga utveckling. Arbetsgivare behöver stötta sina medarbetare i att utveckla deras kompetenser för att organisationen ska vara fortsatt konkurrenskraftig, säger Per Johansson.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>