Linkedins betydelse för att hitta nytt jobb har ökat markant de senaste åren.
Det framgår av TRRs Rekryteringsenkät 2019.
Den visar också att det mer analoga sättet att ringa fortfarande uppskattas av dem som rekryterar.
Arbetsmarknaden i Sverige genomgår en stor förändring – den digitaliseras. Det underlättar för såväl arbetssökande och arbetsgivare. Men digitaliseringen ökar också konkurrensen.
Det blir allt viktigare att sticka ut och göra skillnad – varför ska en arbetsgivare anställa just dig? Och varför ska arbetssökande närma sig just ditt företag?
TRR har genomfört en rekryteringsenkät som vänder sig till chefer och rekryterare. Resultatet visar att kompetens, erfarenhet, utbildning och personlighet fortfarande är viktigast när arbetssökande utvärderas.
Det som sticker ut är att Linkedin blir allt viktigare. Både för den arbetssökande och arbetsgivaren. År 2017, när rekryteringsenkäten genomfördes senast, svarade 18 procent av rekryterarna att de efter en ansökan även tittar på den sökandes Linkedinprofil. År 2019 svarade 29 procent att de gör det.
– Vi ser tydligt att Linkedin ökar i betydelse. Därför hjälper vi våra tjänstemän att lägga lite extra krut på sin Linkedinprofil innan de söker jobb.
Det har de nytta av, av flera anledningar. De företag och rekryterare som söker ny kompetens använder Linkedin i större utsträckning, precis som vår rekryteringsenkät visar, men det är samtidigt en viktig kanal för nätverkande och ett utmärkt skyltfönster för lediga tjänster, säger Jason Hoffman, HR- & kommunikationschef på TRR.
Trots att jobbsökandet blir allt mer digitalt uppskattar hela 74 procent av rekryterarna om en kandidat ringer och ställer frågor om en tjänst.
Så hittar rekryterarna sina kandidater
- Interna kandidater 43 procent
- Annons på egen sajt 41 procent
- Kollegers eller medarbetares kontaktnät 39 procent
- Rekryterings-, search- eller Bemanningsföretag 33 procent
- Linkedin 32 procent
- Sitt eget kontaktnät 22 procent
- Annons på jobbsajter 21 procent
- Platsbanken, Arbetsförmedlingen 18 procent
- Spontanansökningar 10 procent
- Andra sociala medier 9 procent
- Annons i dagspress 5 procent
Så många tittar på kandidaters Linkedinprofil när de fått in ansökan
- Alltid 27 procent
- Ofta 32 procent
- Ibland 34 procent
- Aldrig 7 procent
Det läser rekryterarna först
- CV 65 procent
- Ansökningsbrev 32 procent
- Vet ej 3 procent
Så vill rekryterarna att personer som är intresserade av företaget hör av sig
- Skicka in CV 74 procent
- Telefonsamtal 38 procent
- På sajten 29 procent
- Nätverk och kontakter 22 procent
- I sociala medier 9 procent
- Annat 9 procent