Den digitala resan mot mer hållbar logistik

Tekniska lösningar och innovationer har inte bara effektiviserat logistiksektorn till förmån för kvartalsrapportens nedre rad.

Den digitala resan mot mer hållbar logistik
Stefan Lindau

Även på miljöfronten syns klara fördelar när den digitala transformationen inom transport och lagerhållning växlar upp.

Klimat och miljö är aktuellt som aldrig förr. Inte minst märks detta inom logistikbranschen som inte sällan får bära hundhuvudet när det kommer till utsläppsfrågor och energiproblematik. Så vad görs för att logistiksektorn ska nå de ambitiösa klimatmål som satts upp av bland annat FN? Svaret är, glädjande nog, mer än du tror! Dessutom kommer många av förbättringarna på köpet som ren bonus, i takt med att digitaliseringen fortskrider.

Ett område där stor potential för effektivisering finns är inom spedition och frakt. En spännande utveckling är den ”Uberfiering” av transporter (och där även just taxitjänsten Uber engagerat sig på utvalda marknader) som idag kan skönjas. I korta ordalag handlar det om att speditörer på ett enkelt sätt kan erbjuda innovativa, skräddarsydda fraktlösningar. Här finns självklart inte minst ekonomiska fördelar när transporter kan utsättas för ökad konkurrens och prispress. Men miljönyttan när exempelvis en annars tom returkörning nu istället smidigt kan erbjudas till marknaden eller delar av en annars outnyttjad rutt kan fyllas med last är av uppenbara skäl enorm.

Så kan digitaliseringen spara 3,6 miljarder ton utsläpp

På tal om rutter så finns även oerhörda besparingar att finna inom just ruttplanering. De flesta av oss har förmodligen använt vår mobils inbyggda kartfunktion på semestern när vi kört igenom mindre bekanta trakter. Tänk för en stund hur många onödiga felkörningar du undvikit tack vare denna idag givna teknik! För professionella aktörer finns dock oändligt mer avancerad mjukvara som drar nytta av artificiell intelligens för att planera exempelvis en fraktslinga.

Kanske består vagnparken av flera olika sorters fordon med varierande lastkapacitet? Hur nyttjas dessa bäst och finns det tidsmässiga flaskhalsar i trafiken som kan förutses? Möjligheterna är närmast oändliga, precis som de potentiella besparingarna för miljö och plånbok. Välrenommerade Accenture har exempelvis slagit fram att en digital transformering av just ruttplanering kan minska logistikbranschens giftiga utsläpp med upp till 3,6 miljarder ton redan år 2025.

Ingen kedja är som bekant starkare än sin svagaste länk och därför gäller det slutligen att inkludera även människan i den digitala transformeringen. Det kan handla om budpersonal med ett behov att omedelbart bekräfta samt spara en mottagares signatur, lastbilschaufförer som förlitar sig på en enhet med god nätverksuppkoppling för att få viktig lastinformation på distans eller kanske en lagerarbetare som bytt papper och penna mot en handhållen enhet – som samtidigt ska hålla att tappas i golvet när olyckan är framme.

Tåliga lösningar behövs

Behoven är som synes många och den potentiella vinsten i form av både monetära samt miljömässiga besparingar är enorma. Just därför är vi på Panasonic mycket stolta över vårt bidrag till den digitala transformationen av logistiksektorn. Vi erbjuder en bred skara tåliga, pålitliga och uppkopplade arbetsverktyg, i sig essentiella bitar i en digital kedja som förlitar sig på noggrant återgiven, korrekt och omedelbart tillgängliggjord data. Inte minst den fantastiskt mångsidiga Toughbook N1 som lyckas med konststycket att vara både tablet, telefon och streckkodsläsare samtidigt. Detta trots en mycket portabel formfaktor som inte räds en och annan smäll till vardags.

Framtiden är som synes på många sätt redan här.

Är du redo?

Stefan Lindau

Försäljningschef Panasonic TOUGHBOOK Norden

Related Articles