Med en digital karttjänst kan invånare som berörs av ett projekt enkelt förstå hur deras närområde påverkas och lämna synpunkter. Ramboll har utvecklat en sådan karttjänst för Trafikverket som används för kommunikationen kring den nya järnvägen mellan Göteborg-Borås.
– Nu blir det enklare att få en överblick av hur ett projekt kan påverka ens närområde. Invånarna kan även direkt i kartan lämna synpunkter om förutsättningar i ett område med en geografisk position, säger Sara Duvelid, planarkitekt på Ramboll.
Trafikverkets standardsystem för att få in synpunkter från invånare inom ett utredningsområde är webbaserade formulär eller inskickade skriftliga synpunkter. Eftersom antalet synpunkter kan uppgå till flera hundra i ett stort uppsamlingsområde har detta lett till att arbetet med att sammanställa synpunkterna krävt mycket handpåläggning och administration.
– Fördelarna med vår nya metod är både att hanteringen blir mer effektiv och att det kan locka fler målgrupper att vara med och lämna synpunkter. Det är viktigt att arbetet med samhällsförbättrande åtgärder är inkluderande, och med coronaviruset har det blivit viktigt att arbeten inte behöver stanna upp utan kan utföras digitalt, säger Sara Duvelid.
Framtidens samrådsverktyg
Ramboll är ansvariga för lokaliseringsutredningen för den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås där en del av arbetet är att sammanställa alla inkomna synpunkter för de kommande tre samråden. Den digitala kartan förbättrar möjligheterna för invånarna. Invånarna kan läsa om förutsättningarna inom utredningsområdet genom att få information direkt från kartan. Tidigare har allt material presenterats i en PDF där boende får bläddra mellan text och karta som inte går att zooma in i.
Verktyget kan även användas i stadsbyggnadsprojekt kopplade till kommunen och till exploatörer som vill utveckla ett område.
– Med den digitala kartan har vi möjlighet att nå fler invånare vilket gör att vi uppnår högre effektivitet, tillgänglighet och demokrati. Med digitala samråd kan mottagaren själv välja i vilken grad de vill interagera och de som vill kan fördjupa sig. Vi hoppas att det leder till att fler på ett enklare sätt väljer att engagera sig i sin närmiljö, avslutar Sara Duvelid.
Första samråden för projektet Göteborg-Borås sker under mars-maj. Inför den senare omgången samråd som sker under hösten 2020 är tanken att kartan ska visa alternativa korridorer för sträckningen samt stationer. Tjänsten är byggd på ESRIs kartverktyg.