Idag firas FN:s World Creativity and Innovation Day.
Den globala temadagen uppmärksammar hur kreativitet och innovation är bärande för att belysa och lösa världsproblem.
I ett unikt samarbete mellan den svenska organisationen HEART 17 och TikTok uppmärksammas de 17 globala målen för hållbar utveckling på den populära plattformen.
HEART 17 är en svensk organisation som i partnerskap med United Nations Development Programme (UNDP) arbetar för att belysa hur kreativitet spelar en central roll i att nå vår gemensamma plan för världen – de 17 globala målen. UN World Creativity and Innovation Day uppmärksammar hur kreativitet är centralt för problemlösning inom ekonomisk, social och hållbar utveckling. Under dagen går HEART 17 in i ett samarbete med plattformen TikTok.
– Genom att samarbeta med en plattform som TikTok kan vi tillsammans med deras miljoner kreativa användare sprida viktiga budskap om hur fler tillsammans kan bidra till att accelerera de 17 globala målen, säger Anna Ryott, grundare av HEART 17.
På onsdag kommer TikTok uppmärksamma dagen under hashtagen #actionforhope i appen upptäck-sidan i appen. På #actionforhope ges användare möjlighet att ladda upp innehåll som för att sprida kunskap om de globala målen och inspirera till hopp och aktion. Även unga ledare och inspiratörer kommer att publicera under hashtagen, såsom musikern Tusse Chiza, vinnare av både Melodifestivalen och Idol och dansaren Anna Meyer från Kungliga Operan.
– Kreativitet är den mest centrala beståndsdelen av TikTok så att uppmärksamma UN World Creativity and Innovation Day och känns inte mindre än självklart. Jag hoppas verkligen vi, HEART 17 och alla fantastiska användare genom sin kreativitet kan bidra till att FN:s viktiga mål och budskap sprids, säger Liv Sandberg, Managing Director för TikTok i Norden.