Det som startade som en tanke, att bjuda in till de samtal som inte skulle hållas under inställda Almedalsveckan och Järvaveckan, blir nu verklighet när Framtidsarenan öppnar sina portar med över 50 programpunkter.
Den 16–17 juni är arenan öppen med representanter från Sveriges regering, politiska partier, ungdomsförbund, näringsliv, organisationer och mediehus.
– Framtidsarenan har visat sig vara mer välkommen än vi kunnat ana när vi startade. De över 50 webbsända programpunkterna är fler än vi trodde skulle gå att få fram på 30 dagar, säger Jenny Åström, vd för Hill+Knowlton Sverige.
Bland politiker märks kulturminister Amanda Lind, och energi- och digitaliserings minister Anders Ygeman samt representanter för ungdomsförbunden. Näringslivet bidrar bland annat genom Volvo, Essity, Tre Sverige, Sweco, Coop, Löfbergs, Vattenfall, Soltech, Swedavia, Sweco, Voi, AFRY, Kantar Sifo, Novus och Demoskop. Bland organisationer och intressanta personer märks Fairtrade, Vårdförbundet, EU-kommissionen, RFSU, Polisen, RFSL, Svenska Ishockeyförbundet, Statsrådsberedningen, SFS, Per Schlingmann, Anna Kinberg Batra, och Hélène Barnekow.
– Det stora intresset att bidra visar att det finns ett verkligt behov av samlande diskussioner om samhället, näringslivet, politiken och kulturen under pandemin vi upplever och för framtiden, säger Therese Treutiger, vice VD på Microsoft Sverige.
Ämnena spänner över hela samhällsfältet från skola och utbildning, via företagens och idrottens villkor, till hälsa, mänskliga rättigheter och IT-säkerhet. Bland medverkande journalister ser vi Carolin Dahlman, politisk redaktör Kristianstadsbladet, Jörgen Huitfeldt, chefredaktör Tidskriften Kvartal, Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete, och Mats Roesgaard Sjödin, chefredaktör Telekomnyheterna. Programmet modereras av Mats Lewan.
– Att se ett digitalt event växa fram så snabbt har givit oss en energi vi hoppas kunna dela med oss av nu när Framtidsarenan startar sina sändningar, säger Adam Lundberg, co-founder på Rodolfo.