Bilhandlare kan öka och framtidssäkra sin försäljning genom strategiska laddningslösningar
Hem TRANSPORT Genom strategiska laddningslösningar kan bilhandlare förbättra och skydda sin försäljning i framtiden

Genom strategiska laddningslösningar kan bilhandlare förbättra och skydda sin försäljning i framtiden

Publicerat av: Redaktionen

Försäljningen av elfordon ökar snabbt och idag finns över 500 olika sorters nollutsläppsfordon tillgängliga runt om i världen.

Dock så begränsas bilåterförsäljare av att många inte har tillräckliga kunskaper om elbilar, samt att de saknar laddningsinfrastruktur för elbilar på sina försäljningsanläggningar.

Många biltillverkare tvekar därför att skicka i väg sitt begränsade utbud av elbilar till återförsäljare som saknar förutsättningar att sälja dem.

Faktum är att de flesta biltillverkare kräver att bilhandlare installerar en laddningsinfrastruktur för elfordon innan de överhuvudtaget går med på att skicka dem några fordon.

Vissa återförsäljare kan tycka att det räcker med en laddinfrastruktur som lever upp till biltillverkarnas krav. Men en strategiskt planerad och genomfört implementering av laddningslösningar är viktig för att framtidssäkra verksamheten i takt med att mobiliteten går mot eldrift.

Ett nytt sätt att göra affärer

En genomtänkt, strategisk planering säkerställer att ditt företag utvecklas när elbilsanvändningen fortsätter att öka – oavsett vilken bransch du verkar i. Elektrifiering hjälper inte bara bilhandlare att förbereda sig för leveranser av fordon till nya ägare. Det gör det också möjligt för dem att förbättra utbudet, styra service- och underhållsaspekten av deras verksamheter, samt skapa nya potentiella intäktsströmmar. Innan du gör investeringen är det viktigt att samarbeta med en partner som kan hjälpa dig att förenkla processen och utnyttja fördelarna med elektrifiering.

 Driva fordonsförsäljning

Att ha en laddningslösning på plats kan hjälpa kunderna att övervinna sina tveksamheter kring elfordon. Precis som vid försäljning av fordon med förbränningsmotorer (ICE) så är kundupplevelsen den främsta nyckeln till ett genomfört köp. Skillnaden är att det nu handlar om en kund som kanske är tveksam till att byta till el. Att köra elbil skiljer sig definitivt från att köra en traditionell förbränningsbil. Ditt säljteam måste till fullo förstå skillnaderna för att stilla eventuella farhågor som kunden har om att behöva ändra sitt sätt att köra bil. En nyligen genomförd Sifo-undersökning belyste att elbilarnas högre inköpspris och avsaknaden av laddningsmöjligheter var de två främsta orsakerna till svenska bilisters tvekan att övergå till elbil.

En påläst och välinformerad säljare har förstås bättre förutsättningar att bättre stödja kunderna i deras elbilsköp. Därför är det viktigt att bilhandlaren själv har tillgång till laddningslösningar, för att under säljprocessen kunna förklara för kunden hur laddning fungerar, demonstrera hur man hittar laddplatser, samt förklara för dem att de flesta laddningar faktiskt görs medan de gör annat än att köra bilen, som att sova eller arbeta.

Kunder kommer att vända sig till betrodda återförsäljare som kan vägleda dem i deras köpprocess. Att smidigt kunna utbilda kunder om den övergripande elbilsupplevelsen är avgörande för att vinna deras förtroende och minska deras oro kring elbilskörning.

Skapa driftseffektivitet

Slumpmässiga och slarvigt implementerade installationer av laddningsinfrastruktur kan faktiskt ha en negativ inverkan på verksamheten. Men om strukturen är genomtänkt och strategiskt implementerad kan du styra hela din elbilsverksamhet med en integrerad backend-lösning. En omfattande, nätverksansluten laddningslösning hjälper till att förenkla elektrifieringsprocessen och gör verksamheten skalbar över tid.

Du kanske undrar varför du behöver vara uppkopplad bara för att hålla dina bilar bränslefyllda? Sanningen är att nätverksanslutna laddstationer faktiskt hjälper dig att spara energi och pengar på sikt genom att de låter dig balansera användningen. Skräddarsydd mjukvara låter dig kontrollera åtkomst och schemalägga laddningen till när elen är som billigast, samt till och med släppa in potentiella kunder som letar efter laddningstillfällen. Det finns även funktioner för hantering av strömförbrukning  för att spåra och balansera energianvändningen mellan olika laddplatser.

Samtidigt så kan det vara bra att ha elfordonsladdare även i verkstadshallarna, så att mekanikerna där har flexibiliteten att testa och köra elfordonen så mycket som behövs under underhållstillfällena, samt att de därigenom kan återlämna fordonen fulladdade till dess ägare.

Garanterad ROI

Tveka inte att undvika de kostnader som en implementering av laddningsinfrastruktur innebär. Förutom att det erbjuds olika typer av bidrag, rabatter och skattelättnader för att hjälpa företag att hitta kostnadseffektiva infrastrukturlösningar, så kan investeringen snabbt täckas genom ökad fordonsförsäljning, samt minskade bränsle- och underhållskostnader.

Bilhandlare kan öka och framtidssäkra sin försäljning genom strategiska laddningslösningar

Faktum är att världen rör sig alltmer mot batteridrivna elfordon (BEV) med alla de infrastrukturkrav som detta innebär. Utan laddningsmöjligheter blir det utmanande att hålla jämna steg med utvecklingen. Men med rätt partner och en genomtänkt implementering har du bättre chans att hänga med i svängarna när elbilsbranschen fortsätter att växa.

 

Av: Antti Vainio, Nordic Policy Manager, ChargePoint

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>