Hem NYHETER Inget premium utan ansvar: hållbarhet och effektiv resurshantering centralt i BMW Groups nya strategiska riktning.

Inget premium utan ansvar: hållbarhet och effektiv resurshantering centralt i BMW Groups nya strategiska riktning.

Publicerat av: Redaktionen

Inget premium utan ansvar: hållbarhet och effektiv resurshantering centralt i BMW Groups nya strategiska riktning. 3

BMW Group gör hållbarhet och resurseffektivitet centrala i företagets strategiska riktning.

Detta meddelar styrelseordförande Oliver Zipse idag och presenterar initiala detaljer av denna strategiska riktning samt företagets målsättning till och med år 2030. Zipse menar att premium och hållbarhet kommer vara oupplösligt sammanlänkade i framtiden och berättar för första gången om den helt elektrifierade BMW 7-serien.

BMW Group bygger på en stark grund: de senaste åren och decennierna har företaget återkommande satt standarden inom hållbarhet. Principen om kontinuerlig förbättring kommer fortsätta vara en central del av strategin för att minska CO2-utsläpp och förbättra resurseffektiviteten.

Som en del av denna process sätter BMW Group tydliga mål för CO2-reduktion till 2030. För första gången appliceras dessa genom hela livscykeln: från leverantörskedjan genom produktion till användarfasen. Målet är att signifikant minska CO2-utsläppen med minst en tredjedel per fordon genom hela spektrumet. Med en fordonsflotta bestående av cirka 2,5 miljoner fordon, som är antalet fordon producerade av BMW Group 2019, skulle detta innebära en minskning av mer än 40 miljoner ton CO2 över livscykeln 2030.

“Jag tror att kampen mot klimatförändringarna och hur vi använder våra resurser kommer vara avgörande för vårt samhälles, och BMW Groups, framtid. Vår ambition som premiumtillverkare är att vara ledande inom hållbarhet. Därför tar vi ansvar direkt genom att göra dessa frågor centrala i vår framtida strategiska riktning. Denna nya strategiska riktning kommer vara förankrad i alla led – från administration och inköp till utveckling och produktion, hela vägen till försäljning. Vi tar hållbarhet till nästa nivå”, säger Oliver Zipse.

Delar av den nya strategiska riktningen:

  • Styrelse och ledning kommer mätas mot nya hållbarnhetsmål.
  • För första gången C02-mål för full livscykel till 2030.
  • Långtgående produktstrategi: rejält minskade utsläpp med fler än 7 miljoner elektrifierade fordon.
  • Koldioxidutsläpp från produktion och fabriker ska minska med 80 procent per fordon.
  • Den mest hållbara leverantörskedjan i branschen som målsättning.
  • Cirkulärekonomi som vision för resurshantering.

Produktstrategin: helt elektrifierade storsäljare
BMW Group är redan ledande inom elektrifiering. I slutet av 2021 kommer man erbjuda fem helt elektrifierade fordon: BMW i3, MINI Cooper SE, BMW iX3, BMW iNEXT och BMW i4. En annan milstolpe är den kommande generationen av BMW 7-serien. Flaggskeppsbilen kommer finnas tillgänglig med fyra olika drivtekniker: en effektiv diesel- eller bensinmotor med 48-voltsteknologi, en elektrifierad plug-in hybrid och för första gången även helt elektrifierad. BMW Group kommer år 2023 erbjuda 25 elektrifierade modeller, varav hälften kommer vara helt elektrifierade. Dessutom kommer omfattande elektrifiering rullas ut genom storsäljande modellserier när BMW X1 och BMW 5-serien kommer finnas tillgängliga som helt elektriska.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>