Livscykelanalyser visar vägen för GKN Aerospaces hållbarhetsarbete
Hem Hållbara åsikter Livscykelanalyser kan visa vägen för GKN Aerospaces hållbarhetsarbete

Livscykelanalyser kan visa vägen för GKN Aerospaces hållbarhetsarbete

Publicerat av: Redaktionen

GKN Aerospace i Trollhättan använder livscykelanalyser för att identifiera områden som kan förbättras ur ett hållbarhetsperspektiv.

Analyserna har tydliggjort de dramatiska skillnaderna som olika tillverkningsmetoder har för produkternas klimatavtryck.

– Genom att ändra tillverkningsmetod för en av våra stora lastbärande motorkomponenter har vi kunnat minska koldioxidutsläppen med 2,5 ton för varje tillverkad enhet. Totalt blir det väldigt mycket eftersom vi volymtillverkar den här komponenten, säger Johanna Nylander, Senior Research Engineer på GKN Aerospace i Trollhättan.

Flygplanskomponenter har störst miljöpåverkan under användning och därför har GKN Aerospaces fokus länge legat på att minska utsläppen genom att göra sina produkter lättare, effektivare och mer aerodynamiska. Nu tar företaget ytterligare ett steg och introducerar livscykelanalyser för stora delar av produktsortimentet. Analyserna gör det möjligt att modellera produkternas livscykler från tillverkningen av materialet till slutgiltig produkt och beräkna CO2-utsläpp för alla processer.

Livscykelanalyser visar vägen för GKN Aerospaces hållbarhetsarbete

Johanna Nylander och kollegan Pauline Leonard analyserar resultaten från livscykelanalysen

– Detta löser inte den stora utmaning vi står inför med att nå ett klimatneutralt flyg, men det är ett steg på vägen för att göra vår egen verksamhet klimatneutral. Genom analyserna kan vi hitta områden under livscykeln där vi har möjlighet att påverka genom olika tillverkningsmetoder, transport- eller materialval. Livscykelanalyser gör att vi kan få konkreta data som vi kan använda som beslutsunderlag, säger Johanna Nylander

Programvara underlättar arbetet

För att kunna utföra analyserna har GKN investerat i en programvara för Livscykelanalyser. Förra året använde ex-jobbaren Anna Bertilsson programmet för att räkna ut hur mycket koldioxidutsläppen minskade om tillverkningsmetoden för en av de större komponenterna i en fläktmotor till ett av Airbus modernaste flygplan ändrades. Resultatet visade att genom att tillverka komponenten med additiv tillverkning i stället för med den tidigare metoden kunde koldioxidutsläppen minskas med 2,5 ton per producerad enhet. Eftersom motorn tillverkas i flera hundra exemplar per år uppgår den årliga utsläppsminskningen till hundratals ton – och detta är bara en av alla komponenter som GKN Aerospace tillverkar.

– Det är en otrolig skillnad och den här typen av analyser visar hur mycket hållbarare vi kan göra vår verksamhet. Nu kommer vi fortsätta att undersöka fler sätt att minska vår klimatpåverkan, samtidigt som vi även jobbar med andra typer av verktyg för att få ett helhetsgrepp på hållbarhet, säger Johanna Nylander innan hon avslutar:

– Sedan jobbar vi ju så klart också vidare med att utveckla ny teknik för att bidra till målsättningen att alla flyg som startar och landar i Sverige ska vara fossilfria till år 2045. Vi jobbar till exempel mycket med vätgasteknologier just nu – både kopplat till bränsleceller och vätgas i förbränningsmotorer. Det är ett viktigt fokus för att kunna nå ett klimatneutralt flygande.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>